Den 27–28 oktober arrangerade Institutionen för språk, litteratur och lärande konferensen Modersmål, mångfald och minoriteter – undervisning i en utmanande tid (mmm 2025). Evenemanget samlade ett 50-tal deltagare från ett flertal lärosäten runt om i landet samt från Norge.
Konferensen var en avslutande konferens för det Skolforskningsinstitutsfinansierade forskningsprojektet, Modersmål, minoriteter och språklig heterogenitet, som några forskare från ämnet svenska som andraspråk har haft tillsammans med forskare vid Umeå universitet.

Campus Falun i sina vackra höstfärger välkomnade forskare, doktorander, lärarutbildare, skolledare samt verksamma modersmålslärare med intresse för språkanvändning och utveckling av modersmål, minoritetsspråk, flerspråkighet och identitet. Bland de centrala teman som behandlades fanns:
- Modersmålsundervisningens förutsättningar i en utmanande tid
- Revitalisering och bevarande av Sveriges nationella minoritetsspråk
- Flerspråkig identitet, interkulturalitet och transnationella praktiker
- Makt, ideologier och tillhörighet i språkligt mångfacetterade klassrum

Konferensen utgjorde en livlig mötesplats för dialog och erfarenhetsutbyte kring flerspråkighet, minoritetsspråk och mångfald inom utbildning. Deltagarna tog del av plenarföreläsningar från ledande forskare inom flerspråkighet och andraspråksforskning, såsom Kenneth Hyltenstam, Natalia Ganuza, Hilde Sollid och Mehmet Aktürk Drake. De höll tematiska presentationer samt initierade metodologiska och teoretiska diskussioner, som utmanade och fördjupade deltagarnas samtal med fokus på språk, makt och identitet i skolan i en osäker tid.
Efter den första mmm-konferensen, mmm2018, publicerades antologin Modersmål, minoriteter och mångfald - i förskola och skola av Studentlitteratur (2020). Konferensen mmm2025, lade nu grunden för en uppföljande antologi där fördjupade kunskaper om modersmålsundervisning och flerspråkighet i skolan kommer att presenteras utifrån aktuell forskning och beprövade erfarenheter.Stämningen på konferensen var inspirerande, och deltagarna uttryckte sin uppskattning över möjligheten att dela erfarenheter från sin undervisning och forskning under en välorganiserad och givande konferens, där även de trevliga sociala aktiviteterna måltiderna, fikapauserna och musikinslagen värdesatts.
Vi organisatörer gläds över att efter två lyckade mmm-konferenser står nu två lärosäten i kö för att ta stafettpinnen vidare. Det visar att engagemanget för modersmål, minoriteter och mångfald är fortsatt mycket viktigt.
Senast granskad: