Följ BethAnnes utbyte i Hongkong

Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.

BethAnne Paulsrud, docent i engelska, har fått stipendium för att undervisa vid The Chinese University of Hong Kong under höstterminen via Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forskning (STINT) .
Porträttbild BethAnne Paulsrud
Privat

Hallå där, BethAnne Paulsrud, docent i engelska

…som genom Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forskning har fått stipendium för att undervisa vid The Chinese University of Hong Kong under höstterminen.

Vad ska du göra där?

– Jag kommer att arbeta i Department of Curriculum and Instruction i Faculty of Education. De flesta studenter kommer från Hongkong. Jag ska undervisa på kurser inom språkdidaktik med inriktning mot engelska, både för blivande lärare och verksamma lärare (lite som Lärarlyftet i Sverige). Jag kommer även att få arbeta med mastersstudenter och doktorander samt delta i forskningsseminarier både inom min institution och vid andra vid universitetet, samt andra lärosäten i Hongkong. Jag ser också fram emot att göra skolbesök, som en del av deras verksamhetsförlagd utbildning (VFU).

Du har tidigare erfarenheter av internationella utbyten. Varför sökte du STINT-stipendiet?

– Det är lärorikt och jag har fått knyta många nya kontakter, vissa som jag har än idag. Jag har även lärt mig om nya undervisningsmetoder och en del om hur livet som en akademiker är i olika kontexter.

Mina tidigare resor har väckt en längtan hos mig efter en längre vistelse för att få undervisa i och uppleva en annan akademisk miljö. Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forskning (STINT) erbjuder så kallade Teaching Sabbaticals vid 11 olika lärosäten och det kändes väldigt spännande att kunna söka till en helt ny kontext som Hongkong.

I Högskolan Dalarnas strategi är internationalisering en central kvalitetsaspekt. Varför är det viktigt med internationella samarbeten?

– Det är superviktigt både för mig som individ, för mitt ämne och för min institution. Dels behöver jag nya upplevelser och intryck som kan hjälpa mig att utvecklas som lärare, dels är det positivt för mina kollegor att få ta del av mina erfarenheter. Jag hoppas att fler känner sig nyfikna på STINT efter min vistelse.

Hur gick det till när du sökte stipendiet?

– Jag fick skriva en ansökan om varför jag ville undervisa utomlands en termin, om min undervisning vid högskolan och min roll i mitt ämne, och om vad jag trodde jag kunde erbjuda en institution utomlands. I min ansökan fick jag även beskriva hur jag trodde mina erfarenheter utomlands kan komma till nytta här på högskolan när jag kommer tillbaka. Jag valde fem lärosäten och fick identifiera både kurser och program där min kompetens passade bra. Nästa steg var en intervju med representanter från STINT, som i sin tur hade kontakt med de olika lärosäten för att se om det fanns en ’match’. Det är få som får stipendiet varje år, cirka 10 disputerade lektorer, så det är ganska hård konkurrens. Alla får inte komma på intervju.

Vad vill du att utbytet ska leda till?

– Jag hoppas att högskolan kommer att kunna få ett samarbetsavtal för studentutbyte. Mitt utbyte är för lärare och har fokus på undervisning, men jag hoppas att även kunna få utveckla idéer för samarbete inom forskning om språkdidaktik eller ämnesundervisning på engelska med mina nya kollegor.

Vad ser du mest fram emot?

– Jag ser fram emot både att få undervisa studenter som har en annan bakgrund — språkligt och när det gäller studievanor — och att få auskultera hos kollegor i en annan kontext. Jag är nyfiken på allt — undervisningsmaterial, hur seminarier och föreläsningar organiseras, hur studenter bedömas, med mera. Efter flera år med nästan uteslutande distansundervisning längtar jag efter att uppleva campuskurser igen. Det blir väldigt spännande även med nya erfarenheter, som att vara med och att utveckla en serie av workshops om kreativt skrivande för verksamma lärare i engelska.

Att bo i en stad som har en mycket mindre yta än hela Sverige men där det samtidigt finns cirka 7,5 miljoner invånare — det blir spännande!

Följ BethAnnes utbyte i Hongkong

BethAnne berättar om sin vardag på Chinese University of Hong Kong  i bloggen:

Paulsruds STINT Sabbatical in Hong Kong 2023

Om Stint

Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forskning, STINT program  ”Teaching Sabbatical” syftar till att ge en möjlighet för forskare och lärare med en passion för undervisningsfrågor att spendera en hösttermin på ett av elva lärosäten i USA, Japan, Singapore och Hong Kong.

Högskolan Dalarna har möjlighet att nominera tre personer, vilket görs efter rektorsbeslut. Sista datum för ansökan för Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forskning (STINT) Teaching Sabbatical för 2024 är senast 1 september 2023.

Teaching Sabbatical - STINT

Senast granskad:
Senast granskad: