Vilken institution ska du jobba på?
Jag ska jobba på FRIT – Department of FRench and ITalian, College of Arts and Sciences (Home | Department of French and Italian) där undervisning ges i 30 språk. Det är ungefär 25 lärare och forskare i franska vid OSU, och utbildningen omfattar alla akademiska nivåer, från absoluta nybörjare till postdoktorer. OSU är ett av USA:s största.
Hagerty Hall
Du var där nyligen: vad fick du för intryck?
Mycket imponerad av storleken på campus. Det är 7 km2, tre gånger så stort som Monaco. Campus har till och med en egen flygplats. Jag blev väl mottagen av mina blivande kollegor och presenterades officiellt för FRIT-teamet vid det sista avdelningsmötet den 14 april. Jag blev omedelbart tilldelad platser där jag kunde arbeta i lugn och ro. Jag kände mig snabbt som en del av teamet, eftersom jag kunde delta i diskussioner om hantering av olika ärenden i nästan en och en halv timme. Jag insåg snabbt att det i USA finns en skillnad mellan fast anställd personal och icke fast anställd personal: den senare har mindre attraktiva kontor och är förpassad till en annan våning, lite längre bort från FRIT:s ledning, runt vilken den fast anställda personalen har sina kontor. Men vad mig beträffar blev jag mycket väl mottagen av FRIT:s ordförande och alla medlemmar på avdelningen, både fast anställda och icke fast anställda.
Thompson Library
Hur söker man till STINT?
-Man ska först tala med sin chef och prefekt och sedan fylla i ansökan som publiceras på STINTs hemsida innan början av september. Man behöver ett rekommendationsbrev av prefekten. Det är viktigt att också ta kontakt med Susanne Corrigox som förbereder ansökan och lämnar den till rektorn. Officiellt är det rektorn som skickar ansökan till STINT.
Vad får man för ekonomiskt stöd?
500 000 :- skattefritt plus ett tillägg om man reser tillsammans med sin make/maka och/eller barn.
Varför valde du att söka ett STINT stipendium?
Det fanns flera skäl till att jag bestämde mig för att söka ett STINT-stipendium, men det viktigaste var att jag ville jämföra situationen för undervisning och inlärning av främmande språk och kulturer, särskilt franska, så som den praktiseras vid HDa med vad som händer utomlands. Jag vill framför allt veta hur man hanterar vissa utmaningar, t. ex. studenternas heterogena nivå, litteraturens plats i språkundervisningen och hur AI påverkar undervisningen.
Wexner Medical Center
Kan du ge exempel på vad du kommer att göra när du är där?
Jag kommer främst att vara involverad i två kurser: jag kommer att hjälpa till att sätta upp en helt ny kurs i medicinsk franska, vilket jag är särskilt glad över eftersom det är en av mina specialiteter som jag inte har kunnat praktisera sedan jag utbildade läkare i Rumänien och Polen för flera år sedan; och som tur är erbjuder OSU en kurs i fransk litteratur från 1600-, 1700- och 1800-talen som är mycket lik den som jag undervisar på HDa sedan 2010. Mer specifikt kommer jag att assistera professor Benjamin Hoffmann i hans undervisning av Beaumarchais Figaros Bröllop och Balzacs Pappa Goriot.
Benjamin Hoffmann har också bett mig att hålla en föreläsning inom ramen för French Centre of Excellence som OSU blev utnämnd till av den franska ambassaden i Washington. Jag kommer att tala om Madame de Staël och den föreställning om perfektibilitet som förromantiska författare lade fram i början av 1800-talet.
Kort sagt kommer jag att kunna observera metoder som skiljer sig från, men också liknar, våra egna, och i ett annat sammanhang undervisa om vissa teman som hör till mina favoritområden.