– Jag hoppas kunna utveckla min forskning vidare. Bland annat vill jag pröva mina mätinstrument i större och nya sammanhang och fortsätta utforska frågor kopplade till välbefinnande och handledning, säger Veronica som undervisar på lärarprogrammen vid högskolan.
Berätta lite om dig själv, vem är du?
– Jag har arbetat som lärare i flera olika skolformer – från förskola till universitet – och som specialpedagog i förskola och grundskola. Det har gett mig erfarenhet av både hinder och möjligheter när det gäller att skapa inkluderande lärmiljöer. Jag är utbildad specialpedagog med en bakgrund som ämneslärare i tyska och psykologi, men har också läst svenska och kurser mot förskolläraryrket. Arbetet i förskolan, särskilt med de yngsta barnen, har varit mycket givande eftersom tidiga insatser kan göra stor skillnad för barns utveckling. Genom åren växte mitt intresse för hur handledning kan fungera som stödresurs, och det var en av ingångarna till min forskning.
Vad handlar din avhandling om?
– Min avhandling handlar om förskolepersonals psykosociala välbefinnande i arbetet, särskilt i relation till uppdraget att stödja barn i behov av särskilt stöd. Jag undersöker upplevelser av krav och resurser i förskolan, samt vilken roll känslan av sammanhang – att arbetet upplevs som begripligt, hanterbart och meningsfullt – spelar. Dessutom studerar jag hur specialpedagogisk grupphandledning kan fungera som en möjlig resurs.
Hur har du genomfört studierna?
– Jag har genomfört enkätstudier med både kvantitativa och kvalitativa inslag. Totalt deltog 90 förskolepedagoger och 42 specialpedagoger från en stor del av Sverige. Genom deras svar har jag kunnat analysera samband mellan olika faktorer och även ta del av öppna reflektioner kring arbetet och handledningen.
Vad har du kommit fram till?
– Resultaten visar bland annat att förskolepedagoger och specialpedagoger i studien upplever en relativt hög grad av arbetsrelaterad känsla av sammanhang, särskilt specialpedagogerna. En stark känsla av sammanhang hänger ihop med lägre upplevelse av krav i arbetet, medan upplevelsen av höga jobbkrav tvärtom kan minska känslan av sammanhang. Tillgång till resurser som socialt stöd och kontroll i arbetet har stor betydelse för välbefinnandet. Avhandlingen visar också att specialpedagogisk grupphandledning kan stärka förskolepedagogers upplevelse av exempelvis både begriplighet och personlig utveckling – men att effekten varierar beroende på kontext och förväntningar.
Vad är det viktigaste resultatet?
– Det mest centrala resultatet är betydelsen av arbetsrelaterad känsla av sammanhang för förskolepersonalens välbefinnande. Att arbetet upplevs som begripligt, hanterbart och meningsfullt är avgörande för att orka med vardagen, särskilt i det viktiga arbetet att stödja barn i behov av särskilt stöd.
Varför är din forskning viktig?
– Förskolan har en nyckelroll i att stödja barns utveckling och lärande. För att personalen ska kunna göra ett bra arbete behöver de själva må bra i sin yrkesvardag. Min forskning bidrar med kunskap om några viktiga faktorer som påverkar välbefinnandet hos förskolepedagoger och specialpedagoger och kan ligga till grund för framtida insatser, både i arbetsmiljöfrågor och i utvecklingen av specialpedagogiskt stöd.
Vilka kan ha nytta av din forskning?
– Målgruppen är bred: verksamma förskolepedagoger och specialpedagoger, men också ledning, utbildningsorganisationer och lärarutbildare inom förskollärar-, specialpedagog- och handledarutbildning.
Läs avhandlingen: Grupphandledning och välbefinnande: Förskolepedagogers och specialpedagogers upplevelser av krav och resurser i arbetet med barn i behov av särskilt stöd
Läs mer:
Stärkt känsla av sammanhang ökar välbefinnandet i förskolan - Högskolan Dalarna
Inlägg på Linkedin - interagera gärna!