Algebranätverksmöte

Under två dagar deltog forskare och doktorander, både på vårt campus och online, i ett möte av det Nordiska nätverket för algebralärande.

På den första dagen hälsade Helén Sterner alla välkomna innan Professor Lovisa Sumpter från Stockholms universitet höll sitt keynote med titeln Vad gör ett algebraiskt resonemang algebraiskt?

Därefter följde presentationer som behandlade en rad olika ämnen:

  1. Studenters hantering av parametrar i modellering – presenterades av Heidi Strømskag (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet)
  2. Flexibilitet och anpassningsförmåga i aritmetik och algebra – presenterades av Pernille Bødtker Sunde (VIA University College, Danmark)
  3. Multipla representationer av algebraiskt tänkande – presenterades av David Reid (Universitetet i Agder)
  4. Utforskning av blivande lärares resonemang och meningsskapande kring växande mönster i matematik – presenterades av Constanta Olteanu (Linnéuniversitetet)
  5. Flexibilitet och dess koppling till kursframgång bland universitetsstudenter – presenterades av Anne-Maria K. Ernvall-Hytönen (Helsingfors universitet)

Under den andra dagen, under Kristina Palm Kaplans ledning, diskuterades de pågående projekten inom Nordic Network for Algebra Learning med särskilt fokus på deras aktuella innehåll och framtida inriktning. Dessa diskussioner utgick från de fyra tematiska områden som för närvarande strukturerar nätverkets samarbetsarbete:

  • Undervisning och formativ bedömning av algebraiska kompetenser – ledd av David Alexander Reid
  • Nordiska skillnader och matematisk generalisering – ledd av Helena Eriksson (Stockholms universitet), Birgit Gustafsson (Karlstads universitet), Kristina Palm Kaplan (Högskolan i Gävle)
  • Algebra som verktyg för matematisk modellering – ledd av Heidi Strømskag
  • Interventioner och storskaliga bedömningar – ledd av Peter Hästö (Helsingfors universitet)
Helen Sterner
Universitetsadjunkt matematikdidaktik
Senast granskad:
Senast granskad: