– De synpunkter som inkom under föregående remissrunda berörde främst språket i dokumentet, hur implementeringen ska gå till samt begreppsdefinitioner. Utifrån dessa har dokumentet bearbetats och antal ord och begrepp som kan uppfattas som tvetydliga har arbetats bort, i syfte att skapa ett mer tydligt och lättillgängligt språk, säger Elin Apel, HR-specialist och den som hanterat remissvaren.
Det uppdaterade utkastet fokuserar även endast på de förväntningar som finns på medarbetare och ledare inom lärosätet, samt relationen mellan dessa och arbetsgivaren.
Läs det andra utkastet av högskolans medarbetar- och ledarskapspolicy.
Hur ska eventuella synpunkter hanteras och lämnas in?
- Samla in synpunkter per institution och per avdelning i verksamhetsstödet.
- Skicka in remissvar senast den 21 november till HR-specialist Elin Apel: eap@du.se
Vad händer sen?
Efter justeringar fortlöper processen i enlighet med rutinerna för införande av nya styrdokument. Målet är att beslut ska tas i januari 2026 och innan dess kommer policyn förhandlas med arbetstagarorganisationerna. Implementeringen är det avdelningen för HR som har huvudansvar för.
– Vi ser behov av en tydlig implementeringsprocess för både chefer och medarbetare, till exempel genom diskussionsforum där vi kan skapa samsyn och gemensam förståelse för hur policyn ska användas. Vi kommer återkomma med mer information om detta, säger Anna-Karin Mässing, chef vid avdelningen för HR.
Tidplan
- Vecka 48-49: Avdelningen för HR går igenom inkomna synpunkter och utkastet bearbetas vid behov.
- Vecka 50: Information till arbetstagarorganisationerna, MBL-sammanträde
- Vecka 5: Förhandling med arbetstagarorganisationerna, MBL-sammanträde
- Vecka 5: Information till rektors ledningsgrupp inför rektorsbeslut.
- Vecka 5: Förväntat rektorsbeslut, därefter påbörjas successiv implementering.
Notera att tidplanen kan komma att justeras om de inkomna remissvaren tyder på att utkastet måste bearbetas ytterligare.
Bakgrund
Högskolan Dalarna har saknat en gemensam och övergripande policy som samlar högskolans förväntningar och förhållningssätt i frågor som rör medarbetarskap och ledarskap. Den policy som nu arbetas fram ska fungera som ett ramverk – ett stödjande dokument som kompletterar policy för arbetsmiljö, anställningsvillkor, strategi och andra styrande dokument.
Policyns syfte är att stödja medarbetares och chefers utveckling, stärka tillit och ansvarstagande. Policyn ska säkerställa att vår verksamhet följer lagar och etiska riktlinjer och fungera som ett stöd i det dagliga arbetet. Den ska ha en normskapande och förebyggande funktion och bidra till en trygg och fungerande arbetsmiljö i linje med högskolans värdegrund: öppenhet, mod och ansvar.
Första remissperioden pågick mellan den 25 augusti och 14 september. Synpunkter inkom från tre institutioner, fem avdelningar inom verksamhetsstödet, utbildnings- och forskningsnämnden (UFN) samt från ett antal enskilda medarbetare.