Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.

Sedan 2020 har biblioteket en digital drop in-tjänst för studenter öppen två gånger i veckan. Trycket på bibliotekets bokade handledningar är stort och den här tjänsten är till för att avlasta det och ge studenterna bra service. Johan Wernberg är bibliotekarie vid högskolebiblioteket och är en av dem som studenterna kan möta via den digitala drop-in tjänsten. Här berättar han mer om vad den innebär och varför den också är ett stöd till kurs- och programansvariga.
Varför startade biblioteket tjänsten?
Med den här tjänsten ville vi öka vår närvaro digitalt för att kunna nå fler studenter. Vi är här för att ge studenterna tips och råd som kan minska oron många verkar känna kring uppsatsskrivande och informationssökning, och det resulterar förhoppningsvis i att fler lyckas med sitt skrivande. Vår drop in ryms under Studieverkstadsparaplyet, som rymmer olika former av stöd till studenter, och är alltså en del av breddat deltagande-satsningen på högskolan.
Vi träffar redan många studenter inom vår medverkan på utbildningsprogrammen, där vi tar upp bland annat informationssökning. Den här tjänsten blir ett komplement till det, och även till Boka bibliotekarie, där studenter kan boka en handledningstid med en bibliotekarie. Alla är förstås alltid välkomna in till informationsdiskarna i biblioteket också, eller att ringa oss, men där finns inte alltid tid för längre frågor.
Läs mer om Boka bibliotekarie
När kan studenterna komma?
Den här hösten bemannar vi två timmar i veckan, klockan 08:30-09:30 på måndagar och 15:00-16:00 på torsdagar.
Länkar och mer information om varje drop in-tillfälle finns i kalendern på studentwebben och i kalendern på bibliotekets webb.