Uppdrag och ansvar för utskotten och arbetsgrupperna
Arbetsgrupp för utredning pedagogiskt arbete
a) Definiera ämnet och avgränsa det gentemot andra ämnen, innefattande överväganden avseende ämne/resursämne och eventuella (huvud)områden. Ett möjligt sådant ämnesområde skulle kunna vara förskolepedagogiskt område.
b) Föreslå organisatorisk placering av de kurser som idag finns samlade under pedagogiskt arbete med tillhörande budgetering. Göra en översyn av eventuellt revideringsbehov av kurs-och utbildningsplaner.
c) Föreslå organisatorisk placering av de lärare som idag är anställda i pedagogiskt arbete.
I uppdrag a och b ser nämnden att ett stort arbete kommer att behöva göras vad gäller att revidera kursplaner och utbildningsplaner utifrån de förändringar som kommer i samband med utredningen av lärarutbildningen SOU 2024:81 och den kommande utredningen om skolans läroplan En tydligare kunskapsinriktning i läroplanerna, Kommittédirektiv 2023:17. Hänsyn till det arbete som sker inom ramen för Lärarutbildning norr måste tas för att inte försvåra det arbete som sker där vad gäller samordning av kurser inom grundlärarprogrammet och ämneslärarprogrammet. I uppdrag c har nämnden diskuterat att det är viktigt att tillgodose att det fortsatt finns en god doktorandmiljö.
Arbetsgrupp för strategiska frågor
a) Hantera lärarutbildningsutredningen. Här bör även den kommande utredningen om skolans läroplan En tydligare kunskapsinriktning i läroplanerna, Kommittédirektiv 2023:17 som ska redovisas 28/2–25 ingå.
b) Hantera samarbete lärarutbildning norr och vid behov ta fram förslag till beslut för nämnden.
c) Bereda löpande strategiska frågor under året.
d) Utreda förutsättningar för förnyad ansökan om examenstillstånd för förskollärarexamen, samt lämna förslag på process och tidsplan för en sådan ansökan.
Forsknings- och forskarutbildningsutskottet
Utskottet ska:
a) Föreslå rektor hantering av forskningscentrum CLÄSK, i detta innefattas organisatorisk placering, sammansättning av centrumråd samt utseende av centrumledare.
b) Föreslå hur medel för (här benämnd) lärarutbildningsrelaterad forskning ska benämnas, definieras, urskiljas och fördelas utifrån den modell för fördelning av det statliga forskningsanslaget som UFN utarbetat.
c) Föreslå hur medel för (här benämnd) lärarutbildningsrelaterad uppdragsforskning ska benämnas, definieras, urskiljas och fördelas (exempelvis ULF-medel, skolforskningsfond).
d) Besluta om struktur och organisation för (här benämnd) lärarutbildningsrelaterad forskning och forskarutbildningen i pedagogiskt arbete.
Utbildningsutskottet
Utskottet ska:
a) Samordna arbetet för övriga ämnen inom lärarutbildningsområdet (tillhörande ILU, som inte inrättades formellt i juni 2024) att föreslå rektor (enligt beslut C 2024/1472).
b) Föreslå hur medel för lärarutbildningsrelaterad uppdragsutbildning ska definieras, urskiljas och fördelas (exempelvis medel från Skolverket, kommuner). Förslag är att PUD tar fram förslag.
c) Föreslå UFN uppdatering av Regler för de kollegiala nämndernas utvärdering och uppföljning av utbildning C2024/1370 avseende utvärdering av lärarutbildning. Förslag är att verksamhetsstödet tar fram ett förslag.
d) Föreslå nämnden dimensionering och prioriteringar inför beslut om programutbud och uppstart av program.
e) Föreslå gemensam organisation (ledningsstruktur, ansvarsfördelning och administration) av lärosätesövergripande lärarutbildningsprogram.
Tillsättning av utskotten och arbetsgrupperna
Då uppdragen upplöses när ordinarie nämnd tar vid arbetet (senast den 1 januari 2026), ser I-LUN att det mest effektiva alternativet är att UFN tillsätter utskotten på förslag från I-LUN och att arbetsgrupperna fastställs av I-LUN, så att arbetet kan komma i gång snarast. Förfaringssättet är tänkt att gälla endast för den interimistiska nämndens utskott och arbetsgrupper.
I tillsättningen arbetar man för att få så bred representation från institutionerna som möjligt. De olika rollerna/kompetenserna som ingår i utskott och arbetsgrupper kan ibland vara överlappande. I-LUN har även beslutat att det finns möjlighet att adjungera in personer i grupperna och utskotten, beroende på vilken fråga som diskuteras.
När ledamöter i utskott och deltagare i arbetsgrupper beslutats presenteras de på sidan Interimistiska lärarutbildningsnämnden under avsnittet "Organisation".
/ Jonas Tosteby
Ordförande, I-LUN
Mats Tegmark,
Vice ordförande, I-LUN
Kontaktuppgifter till ordförande och vice ordförande nedan, men använd gärna lun@du.se