Eximus – Högskolan Dalarnas egen farkost

5 min läsning
Eximus är världens mest energieffektiva farkost. En farkost som drivs på batteri och som går på räls. Den konstrueras och byggs av studenter på Högskolan Dalarna och har flera världsrekord i bagaget.
Gruppbild på deltagare i Eximus III-projektet, med Eximus-fartyget framför

Eximus är latin och betyder ”extraordinärt”. En utmärkt beskrivning av farkosten som byggs på Högskolan Dalarna. Att konstruera ett järnvägsfordon från grunden är svårt och utmanande. Samtidigt är det en unik möjlighet till utveckling i mekanik, elektronik och hållfasthetslära men också i att samarbeta och driva projekt.

Studenter på Högskolan Dalarnas ingenjörsprogram kan vara med och bygga Eximus. En viktig del i arbetet är vår samverkan med företag i regionen.

Eximus historia

Det började hösten 2015 i  samband med utvecklingen av nya ingenjörsprogram. Lärare på de tekniska programmen diskuterades olika typer av projekt för att utveckla studenternas förmåga att koppla ihop teori och praktik. Dessa diskussioner var inte nya. Men ambitionen var nu att faktiskt komma i mål med något ännu bättre än det som redan fanns. Gärna ihop med ett större projektarbete som sträcker över en längre tid.

Från teori till praktik

Som en pedagogisk plattform för att utveckla lärandet, så skulle detta projektarbete knyta ihop kunskapen i flera kurser och blanda olika ingenjörsdiscipliner vid Högskolan Dalarna. Samtidigt var kravet att det ska ingå en stor mängd tillverkningsarbete i projektet där studenten får ”uppleva det fysiska” av det som man tidigare teoretiserat kring. Helt enkelt att kunna bygga prototyper och koncept, och få en ännu större förståelse för verklig montering och bearbetning.

Detta skulle ge det ”lilla extra” och bidra till ”en anställningsbar ingenjör”, ännu mer än de redan välutvecklade ingenjörsprogram som finns. Att det skulle vara någon form av farkost kändes som fullt möjligt. En sådan typ av produkt skulle då också vara rolig att jobba med, vilket skulle ge ett stort mervärde. En farkost skulle även i praktiken kunna knyta ihop flera ingenjörsdiscipliner som tillsammans kunde dela med sig av sina olika kompetenser in till projektet.

Tävling blev målet

Personalen vid teknikutbildningarna kände till tävlingen Delsbo Electric – en tävling där utmaningen är att konstruera och framföra ett bemannat, batteridrivet spårgående fordon med minsta möjliga energianvändning. Till denna tävling skulle det utvecklas en batterielektrisk farkost. I december 2015 beslutades att starta projekt Eximus (latin för extraordinärt) där ingenjörsstudenter vid Högskolan Dalarna ska får möjlighet att vid sidan av sina studier, få utveckla en farkost för att tävla i Delsbo Electric.

Målet med Eximus

Målet med Eximus är att ingenjörsstudenter jobbar i ett längre projekt (7-8 månader), med en riktig budget och en fullstor verklig och avancerad produkt.

Studenterna har kontakt med underleverantörer, tillverkar, monterar, testar och förbättrar en produkten.

Det finns en definitiv deadline; farkosten skall vara klar på tävlingsdagen. Målet är också att studenterna ska utmana ingenjörsvetenskapen och testa gränserna vad gäller modern teknik (simuleringar och 3D-teknik). De ska använda olika typer av material som keramer, höghållfast stål, aluminium legeringar och kolfiber, och nya tekniska lösningar som Li-Ion batterier, högpresterande elmotorer, lagring och styrsystem.

Vill du bygga Eximus?

Har du goda studieresultat, ligger i fas med dina studier, går i årskurs 2 och läser något av Högskolan Dalarnas ingenjörsprogram? Då kan du ansöka om att få vara med i projekt Eximus. Ansökningsomgång annonseras ut i september varje år.

Du måste som Eximus-student alltid prioritera dina egna studier i ditt ingenjörsprogram framför projektet. Eximus är en bonus – men det viktiga är dina egna studier.

Som Eximus-student får du vara med om att utveckla dig själv som person och din kompetens genom att till exempel:

  • Lära dig att jobba under verkliga förhållanden och bidra både på egen hand och med dina projektmedlemmar.
  • Lära dig helt nya saker och få vara tekniskt nyfiken inom de områden som berör projektet.
  • Få en större förståelse och kunskap för det praktiska ingenjörsarbetet.
  • Lösa problem som du inte viste fanns där det heller inte finns något facit för vad som är rätt.
  • Lära känna dig själv, och hur du är och fungerar under realistiska och tekniskt komplicerade förhållanden.
  • Bli medie- och kommunikationstränad då det ibland blir olika typer av nyhetsreportage och utställningar inom projektet.
  • Upptäcka hur roligt det går att ha samtidigt som man är en del av ett utvecklingsprojekt.

Eximus 1

Eximus 1 byggdes och utvecklades under 2016 och 2017 av fyra ingenjörsstudenter på energi-, maskin- och materialteknik. Eximus 1 vann delsbo Electric 2016 och har Guinness World record i energieffektiv transport (wh/person/km).

Tre personer vid en dator

Person som bygger på Eximus-farkosten

Gruppbild på vinnare av Delso Electric 2016-tävlingen

Eximus 2

Eximus 2 utvecklades och byggdes av sex maskiningenjörsstudenter. Eximus 2 vann Delsbo Electric 2017 och slog världsrekord i energieffektiv transport (wh/person/km). 

Två personer vid Eximus-farkosten i verkstadsmiljö

Gruppbild vinnare av Delso Electric 2017

Två personer vid en dator

Eximus 3

Eximus 3 utvecklades och byggdes av åtta ingenjörsstudenter på energi- och maskinteknikprogrammen. Med i arbetet var även sex elever från solotorgsgymnasiet. Eximus 3 vann Delsbo Electric och slog världsrekord i energieffektiv transport (wh/person/km).

Provåkning med Eximus-farkosten på räls

Två personer i verkstadsmiljö

Två perrsoner i verkstadsmiljö

Våra samverkanspartners

Logotyp Allt i PlastLogotyp BatteripoolenLogotyp Borlänge EnergiLogotyp CTEKLogotyp Docol Logotyp Lanitz AviationLogotyp ME Racing ServiceLogotyp MomentumLogotyp Rosells Plåtslageri & Ventilation ABLogotyp Stork DrivesLogotyp Teknikerjakten

Delsbo Electric

Delsbo Electrics webbplats

Eximus i media

Fler än 80 filmer och texter har publicerats om Eximus. Här kan du ta del av några av dem.

Filmer

Texter

Senast granskad: