Skapa/revidera kursplan
Ansvaret för att upprätta och revidera kursplaner ligger på respektive institution. Varje institution har ett utskott för kurs- och utbildningsplaner (UKU).
Vilka ramar som finns för framtagande och revidering av kursplaner framgår av styrdokumentet Regler för kurs- och utbildningsplaner på grundnivå och på avancerad nivå (se bilaga).
Rutiner för skapande/revidering av kursplan
- Arbetet inleds med att ämnesansvarig utser en kursplaneförfattare och därefter skickar Anmälan om framtagande av kursplan/processprotokoll till kursochutbildningsplaner@du.se.
- Ansvarig person inom verksamhetsstödet skapar en mapp för aktuell kurs i OneDrive och svarar på mejlet med länk till mappen, med kopia till institutionsadministratör.
- Författaren påbörjar arbetet med kursplanen genom att skapa en ny kurs i KPW. När ett första förslag till kursplan finns laddas ett utdrag ur KPW upp i mappen i OneDrive. Det går också bra att skriva förslaget till kursplan i den Word-mall som finns.
- Under arbetets gång konsulteras berörda instanser.
- Institutionsadministratör kan ge administrativt stöd under hela processen.
- Ämnesansvarig involveras för frågor som: håller sig kurser inom ämnets kunskapsområde, finns lärarkapacitet och lärarkompetens, kan kursen knytas till aktuell forskning?
- Programansvarig (om kursen ingår i program) involveras för frågor som: kan utbildningens examensmål uppnås och är kursen anpassad till utbildningens progression?
- Antagningshandläggare finns till hands för frågor som rör: behörighetskrav och kontaktas via kursochutbildningsplaner@du.se.
- Examenshandläggare finns till hands för frågor som rör: huvudområde, fördjupningskod och överlappning och kontaktas via kursochutbildningsplaner@du.se.
- Högskolepedagogiska utvecklare kontaktas vid behov för frågor som rör: formuleringar av mål och arbete med utbildningens konstruktiva länkning via kursochutbildningsplaner@du.se.
- När samtliga funktioner har signerat processprotokollet skickar författaren kursplanen till ämnesansvarig, i KPW. Om någon signatur saknas i protokollet behöver författaren kontakta aktuell funktion. En kursplan får inte fastställas utan ett OK från samtliga berörda.
- Kursplan för kurs som ska ges på engelska skickas efter fastställande till englishtexts@du.se för översättning.
När du ska revidera en kursplanen går du igenom samma steg som vid skapandet av en ny kursplan. Den reviderade kursplanen får en ny kurskod. Rättelse av uppenbara fel (dvs. felstavning, syftningsfel eller felaktig översättning) i en kursplan göras utan att ny kurskod krävs. Kontakta din institutionsadministratör för rådgivning.
Datum för UKU hösten 2025
Följande datum har fastställts som ordinarie möten för UKU-utskotten för hösten 2025. Notera dessa om du arbetar med framtagande av kurs- eller utbildningsplaner.
IHOV IIT IKS ISLL ILU |
9 oktober, 6 november och 4 december 2 oktober och 13 november 30 september och 20 november 10 november och 8 december 2 oktober och 27 november |
Pedagogiska aspekter för kursutveckling
Innehållet i såväl kurs- som utbildningsplaner är reglerat av Högskoleförordningen och av Regler för kurs- och utbildningsplaner vid Högskolan Dalarna. En student som antagits till en kurs eller ett program har långtgående rättigheter när det gäller möjligheten att fullfölja den påbörjade utbildningen.
Förutom de juridiska aspekterna gällande utformningen av kurs- och utbildningsplaner behöver du som lärare planera för en kurs som “hänger ihop”, det vill säga att kursmål, examination och läraktiviteter är länkade till varandra. Det innefattar att formulera lärandemål som beskriver de kunskaper, förmågor och förhållningssätt som studenten ska utveckla under kursen och/eller programmet och på vilken nivå. Ibland kan det vara en hjälp att fundera på examinationsformer redan i samband med målformulering. Examinationen kan naturligtvis ses som en kontroll av att studenterna uppnått kursmålen men också som en del i lärandeprocessen. Frågor som kan vara bra att ha med sig är:
- Vad testar och bedömer vi?
- Hur testar och bedömer vi?
- Med hjälp av vilka kriterier bedömer vi?
- Hur kommunicerar vi våra bedömningar till studenterna?
Vanligast är dock att formulera lärandemål först och därefter välja examinationsformer som kan säkerställa att studenten uppnått alla kursmål. I samband med val och utformning av examinationsformer bör du också formulera betygskriterier.
Du behöver också se över vilka förutsättningar som gäller för den kurs du planerar. Exempelvis vilka studenter du kommer att möta, exempelvis om de har studievana. Kommer andra lärare att medverka i kursen? Om kursen ges som en del i ett program är det viktigt att sätta den i sitt sammanhang, är det kurser före eller efter i programmet som påverkar nivå och innehåll i kursen?
Efter att du fastställt lärandemål och examinationsformer återstår att utforma kursens innehåll i form av litteratur, resurser och läraktiviteter. Det är viktigt att du i alla steg förhåller dig till hur väl kursens utformning är i samklang med regler kring exempelvis tillgänglighet.
Om ett nytt program ska utvecklas eller revideras är det viktigt att fundera över progression mellan kurser vad gäller kunskapsinnehåll men också generella färdigheter som exempelvis kommunikation och problemlösning.
Vill du ha stöd eller någon att bolla idéer med i kurs- och programutvecklingsprocessen finns högskolepedagogiska utvecklare inom avdelningen för stöd i utbildning och forskning som gärna stöttar dig. Kontakta UFN på ufn@du.se om du vill ha hjälp av högskolepedagogisk utvecklare.