Under våren har alla avdelningar och enheter tagit fram handlingsplaner baserade på sina resultat från medarbetarundersökningen samt arbetat utifrån dessa. Dialogerna har fördjupats kring vad som bidrar till en god arbetsmiljö och ett gott arbetsklimat.
Parallellt pågår arbete för att utveckla arbetsmiljön och arbetsklimatet i hela organisationen. Ökad transparens, minskade interna avstånd och tydligare mål – det är några av de områden vi fortsätter utveckla tillsammans på en högskoleövergripande nivå. I början av juni samlades chefer från hela högskolan till en gemensam chefsträff för att reflektera över hur transparensen, tilliten och delaktigheten kan stärkas i vardagen. Förslag och idéer från träffen har tagits vidare till ledningen för fortsatt analys och hantering.
Pulsmätningar införs – vad är det?
Som en del av uppföljningen introduceras pulsmätningar, där de första kommer genomföras mellan vecka 36 och 44. Exakt intervall beslutas av din chef och du kommer informeras om perioden innan pulsmätningen skickas ut.
Pulsmätningen är en kortare digital enkät som fokuserar på 1–3 prioriterade områden från din avdelnings/enhets handlingsplan. Syftet är att följa upp hur de åtgärder som satts in har fungerat i praktiken.
Hur går pulsmätningen till?
- Pulsmätningen skickas ut som en digital enkät via mejl och kan besvaras under en tvåveckorsperiod.
- Enkäten tar cirka 10 minuter att genomföra.
- Alla svar är anonyma.
- För att ett resultat ska kunna presenteras på avdelning- eller enhetssnivå krävs minst fem svar.
Varför är pulsmätningen viktig?
Genom att svara på pulsmätningen hjälper du till att ge en aktuell och rättvis bild av rådande arbetsmiljö och arbetsklimat. Dina svar bidrar till att identifiera vad som fungerar bra och vad som kan förbättras - alltså om era åtgärder gör skillnad, vilket är viktigt för att fortsätta utveckla arbetet.
Nästa steg i arbetet
Din avdelning/enhet arbetar tillsammans med resultaten från er pulsmätning och uppdaterar er handlingsplan utifrån dessa. Uppdaterad handlingsplan ska skickas till avdelningen för HR senast fredag 28 november (vecka 48).
Pulsmätningar kommer även att genomföras våren 2026 och nästa medarbetarundersökning genomförs hösten 2026.
Frågor?
Om du har frågor kring pulsmätningen eller handlingsplanerna är du välkommen att kontakta din närmaste chef eller HR Support.
Arbetsmiljö är alla de faktorer i arbetet som påverkar oss – fysiskt, psykiskt och socialt. Det kan handla om:
- Fysiska faktorer: ljud, ljus, temperatur, arbetsställningar, utrustning
- Psykosociala faktorer: arbetsmängd, krav, stöd, återhämtning
- Organisatoriska faktorer: ledarskap, roller, inflytande, rutiner
- Arbetsklimat
Arbetsklimat är en del av arbetsmiljön, men fokuserar mer på den sociala stämningen – alltså hur det känns att jobba tillsammans med andra. Det handlar till exempel om:
- Relationer mellan kollegor och chefer
- Kommunikation, respekt och samarbete
- Känslan av trivsel, trygghet och delaktighet