Genomföra kursanalys

I alla kurser ska studenterna få möjlighet att göra en anonym kursvärdering som sedan tillsammans med annan relevant dokumentation ligger till grund för en kursanalys.

Kursanalyser ska bidra till att utbildningarna genomgår en medveten och systematisk förbättring och utveckling med utgångspunkt i erfarenheter från genomförda kurser.

Underlag utgörs av olika typer av dokumentation och data från kursen samt deltagande lärares och studenters synpunkter (minst en anonym kursvärdering). Kursanalysen utmynnar i en redogörelse av föreslagna åtgärder för att utveckla kursen.

Kursvärdering

Vid minst ett tillfälle per kurs ska studenter ges möjlighet att lämna synpunkter anonymt (kursvärdering). Därutöver får kursansvariga lärare i samråd med examinator välja de mest ändamålsenliga metoderna för insamling av studenternas synpunkter. Kursvärderingen kan således med fördel kompletteras med löpande (formativa) kursvärderingar under kursens gång.

Den anonyma kursvärderingen måste innehålla de högskolegemensamma frågorna beslutade av UFN. Frågorna handlar om studenternas nöjdhet med kursen. Se bilagor på denna sida, nere till höger.

Instruktioner för kursvärdering

Utifrån gällande regler finns en högskolegemensam mall framtagen. Länken för kursvärdering hittar du i menyfältet för respektive kursrum i Canvas. Du kan lägga till fler frågor, men inte ändra eller ta bort de gemensamma frågorna. Mallen finns både på svenska och engelska.

Första gången du ska använda det nya kursvärderingsverktyget i Canvas, behöver du godkänna sammankopplingen mot Sunet Survey:

  • Klicka på ”Kurs- och programvärdering” i menyn i kursrummet och logga in på Högskolan Dalarna. Slutför din registrering genom att återigen klicka på "kurs- och programvärdering" i menyn och godkänn sammankopplingen. Obs! Sammankopplingen behöver bara göras en gång.
  • När ett kursrum beställs skapas automatiskt en kursvärdering i det avsedda kursrummet i Canvas. Den är tillgänglig för dig som kursansvarig, men är ännu inte publicerad. 
  • Kontrollera att kursvärderingen är skapad och finns tillgänglig i kursrummet i Canvas.
  • Lägg till egna frågor, om du vill, senast två veckor före kursens slut.
  • Läs rapporten efter kursens slut och använd den i kursanalysen. 

Kursanalys

Kursanalysen är viktig som verktyg för kursens utveckling då den ger vägledning inför nästa gång kursen går. Den är också viktig som en del av det övergripande operativa och kontinuerliga kvalitetsarbetet för Högskolan Dalarna.

Kursanalysen ska innehålla:

  • Vad var nytt jämfört med förra gången kursen gavs?
  • Hur har kursen fungerat? Redovisa sammanfattat synpunkter från undervisande lärare och studenter. Kommentera särskilt hur kursens lärandeaktiviteter och examinationer har lett till att kursens lärandemål har uppnåtts, forskningsanknytningen samt på vilket sätt studentinflytandet har tagit form.
  • Beskriv de åtgärder som föreslås för att utveckla kursen samt förslag på därav följande uppdateringar av kurshandbok och/eller kursplan

Kursanalysmallen, se bilaga på denna sida, kan du använda för att säkerställa att kursanalysen innehåller de delar som krävs utifrån regelverket.

Tillgängliggörande och arkivering

Kursansvarig ansvarar för att kursanalysen görs tillgänglig. Efter avslutad kurs ska kursanalysen sammanställas i avsett formulär för diarieföring och arkivering, se relaterade länkar på denna sida.

Kursanalysen ska dessutom kommuniceras till kursens intressenter. Minst till nuvarande studenter, studenter i kommande kurstillfällen och studentkåren via info@dalastudent.se.

Ansvar för kursvärdering och kursanalys

Du som ämnesansvarig ansvarar för:

  • att terminsvis sammanställa en rapport till institutionsledningsrådet med redogörelse för vilka kursanalyser som genomförts och inte genomförts, samt över de identifierade åtgärder som kräver resurser.

Du som examinator ansvarar för:

  • att det genomförs en kursvärdering med den högskolegemensamma mallen i lärplattformen.
  • att det genomförs en kursanalys.

Du som kursansvarig ansvarar för:

  • att i samråd med examinator välja de mest ändamålsenliga metoderna för insamling av studenternas synpunkter utöver den anonyma kursvärderingen.
  • att kursanalysen tillgängliggörs och kommuniceras till kursens intressenter. 

Utveckla och revidera kurs

Utifrån kursanalysen identifierar du förbättringsområden för kursen. Utifrån detta utvecklar och reviderar du följande vid behov:

  • undervisningsmetoder
  • uppgifter
  • former för utvärdering
  • examinationer
  • litteraturlista
  • kursplan.

Större revideringar eller åtgärder inom en kurs hanteras inom institutionens verksamhetscykel.

Senast granskad:
Kontakt

Få support i digitala undervisningsverktyg av våra IKT-pedagoger

Du som undervisar kan få hjälp med pedagogiska och tekniska frågor som rör undervisning

Stöd med digitala pedagogiska verktyg

Om du, eller ni i ert arbetslag, behöver stöd med att använda Högskolan Dalarnas digitala pedagogiska verktyg i er undervisning är du välkommen att boka en IKT-pedagog. Det kan gälla stöd i användandet av vår lärplattform, hybridsalar, samskapande verktyg, digitala möten, mediehantering och enkätverktyg.

Diskutera pedagogiska och didaktiska frågor

Om du, eller ni i ert arbetslag, vill diskutera pedagogiska och didaktiska frågor är du välkommen att kontakta en pedagogisk utvecklare för att boka en tid. Det kan till exempel gälla stöd kring kursupplägg, kursutveckling, undervisningsmetoder, studentaktivt lärande, tillgänglighet i undervisning, examination eller utveckling av program.

Skicka ett mejl till pedagogiskkonsultation@du.se där du beskriver det du vill diskutera. 

 

Senast granskad: