Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för grundläggande vetenskapsteoretiska och metodologiska begrepp
- redogöra för och tillämpa delar av den vetenskapliga forskningsprocessen i kvalitativa och kvantitativa studier
- identifiera skillnader mellan kvalitativa och kvantitativa studier och diskutera metodval utifrån metodologiska, vetenskapsteoretiska och forskningsetiska perspektiv
- tillämpa akademiska regler gällande språklig framställning, formalia och struktur i
vetenskapligt skrivande.
Innehåll
Kursen introducerar grundläggande kunskap om principer och tillvägagångssätt i kvalitativa och kvantitativa studier. I modul Teorier, begrepp och modeller introduceras vetenskapsteoretiska och metodologiska begrepp och vetenskapliga arbetssätt. I modulen Tillämpning och reflektion genomförs en vetenskaplig undersökning med insamling av empiri. I modulen reflekteras över vetenskapliga frågeställningar och undersökningsdesigner.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande under seminarier på campus
- Individuella skriftliga inlämningsuppgifter alternativt gruppvis bedömda skriftliga inlämningsuppgifter
- Skriftlig individuell övervakad examination på campus, eventuellt uppdelad i delar
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
För betyget väl godkänd krävs betyget VG på modul med betygsskala U-VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Teorier, begrepp och modeller - 5 hp | U–VG
- Tillämpning och reflektion - 2,5 hp | U–G
Behörighet
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Vid omexamination kan examination ske i annan form efter avgörande av examinator
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.