Kursplan

Kvalitativ och kvantitativ metod

Kurskod
GAB3H7
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Arbetsvetenskap (ABA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Arbetsvetenskap1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2025-11-13.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2025-11-13.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för grundläggande vetenskapsteoretiska och metodologiska begrepp
  • redogöra för och tillämpa delar av den vetenskapliga forskningsprocessen i kvalitativa och kvantitativa studier
  • identifiera skillnader mellan kvalitativa och kvantitativa studier och diskutera metodval utifrån metodologiska, vetenskapsteoretiska och forskningsetiska perspektiv
  • tillämpa akademiska regler gällande språklig framställning, formalia och struktur i
    vetenskapligt skrivande.

Innehåll

Kursen introducerar grundläggande kunskap om principer och tillvägagångssätt i kvalitativa och kvantitativa studier. I modul Teorier, begrepp och modeller introduceras vetenskapsteoretiska och metodologiska begrepp och vetenskapliga arbetssätt. I modulen Tillämpning och reflektion genomförs en vetenskaplig undersökning med insamling av empiri. I modulen reflekteras över vetenskapliga frågeställningar och undersökningsdesigner.

Examinationsformer

  • Aktivt deltagande under seminarier på campus
  • Individuella skriftliga inlämningsuppgifter alternativt gruppvis bedömda skriftliga inlämningsuppgifter
  • Skriftlig individuell övervakad examination på campus, eventuellt uppdelad i delar

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För betyget väl godkänd krävs betyget VG på modul med betygsskala U-VG.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Teorier, begrepp och modeller - 5 hp | U–VG
  • Tillämpning och reflektion - 2,5 hp | U–G

Behörighet

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Vid omexamination kan examination ske i annan form efter avgörande av examinator

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.