Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för teorier och begrepp avseende historisk utveckling och nutida utformning av arbete och arbetsorganisation
- redogöra för och diskutera förutsättningar respektive hinder för lärande i organisationer
- redogöra för och reflektera över arbetets organisering i relation till hållbart arbetsliv
- identifiera och reflektera över jämställdhet och maktstrukturers betydelse i arbetsorganisationer.
Innehåll
I kursen introduceras arbetsvetenskapliga teorier med fokus på arbete och arbetsorganisation. I modulen Teorier, begrepp och modeller ingår arbetets villkor och organisering samt lärande i organisationer. Organisationskultur och ledarskap introduceras. I modulen Tillämpning och reflektion behandlas arbete ur perspektiven arbetsorganisation, lärande, maktstruktur och hållbart arbetsliv.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande under seminarier på campus
- Individuella skriftliga inlämningsuppgifter alternativt gruppvis bedömda skriftliga inlämningsuppgifter
- Skriftlig individuell övervakad examination på campus, eventuellt uppdelad i delar
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
För betyget väl godkänd krävs betyget VG på modul med betygsskala U-VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Teorier, begrepp och modeller - 5 hp | U–VG
- Tillämpning och reflektion - 2,5 hp | U–G
Behörighet
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Vid omexamination kan examination ske i annan form efter avgörande av examinator.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.