Kursplan

Arbetsmiljökunskap

Kurskod
GAB3H5
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Arbetsvetenskap (ABA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Arbetsvetenskap1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2025-11-13.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2025-11-13.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för lagar, regler och avtal inom arbetsmiljöområdet
  • identifiera och beskriva förekomsten av olika faktorer och förhållanden i arbetsmiljöer samt redogöra för hur dessa kan påverka hälsa och välbefinnande
  • använda teorier och modeller för att förstå och förklara faktorer och förhållanden för hållbart arbetsliv
  • redogöra för och reflektera över hur ett systematiskt arbetsmiljöarbete kan utformas för att främja ett hållbart arbetsliv.

Innehåll

Kursen ger grundläggande arbetsmiljökunskap med fokus på den fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljön. I modulen Teorier, begrepp och modeller behandlas den svenska arbetsmiljölagstiftningen och centrala aktörer inom arbetsmiljöområdet. Därtill introduceras teorier och modeller för att förstå och förklara hur faktorer och förhållanden i arbetsmiljön samverkar och påverkar de anställda. Vidare introduceras grunderna för systematiskt arbetsmiljöarbete. I modulen Tillämpning och reflektion behandlas faktorer och förhållanden som främjar hållbart arbetsliv.

Examinationsformer

  • Aktivt deltagande under seminarier på campus
  • Individuella skriftliga inlämningsuppgifter alternativt gruppvis bedömda skriftliga inlämningsuppgifter
  • Skriftlig individuell övervakad examination på campus, eventuellt uppdelad i delar

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För betyget väl godkänd krävs betyget VG på modul med betygsskala U-VG.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Teorier, begrepp och modeller - 5 hp | U–VG
  • Tillämpning och reflektion - 2,5 hp | U–G

Behörighet

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Vid omexamination kan examination ske i annan form efter avgörande av examinator.

 

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.