Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för historisk utveckling och nutida utformning av svensk arbetsmarknad
- redogöra för arbetsmarknaden i relation till diskrimineringsgrunder och socioekonomiska skillnader
- reflektera över och tillämpa teorier om arbetsmarknad och ojämlikhet
- reflektera över hur faktorer och förhållanden på arbetsmarknaden samspelar med hållbart arbetsliv.
Innehåll
Kursen introducerar arbetsvetenskaplig teori med fokus på svensk arbetsmarknads utveckling och kännetecken. I modulen Teorier, begrepp och modeller behandlas frågor om arbetsmarknad och hållbart arbetsliv. Exempelvis behandlas frågor om institutionella villkor, arbetsmarknadsrelationer, arbetsmarknadspolitik och strukturomvandlingar. Vidare diskuteras hur arbetsmarknadens organisering samspelar med hållbart arbetsliv. I modulen Tillämpning och reflektion behandlas teorier om arbetsmarknad och ojämlikhet samt hur faktorer och förhållanden på arbetsmarknaden samspelar med hållbart arbetsliv.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande under seminarier på campus
- Individuella skriftliga inlämningsuppgifter alternativt gruppvis bedömda skriftliga inlämningsuppgifter
- Skriftlig individuell övervakad examination på campus, eventuellt uppdelad i delar
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
För betyget väl godkänd krävs betyget VG på modul med betygsskala U-VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Teorier, begrepp och modeller - 4 hp | U–VG
- Tillämpning och reflektion - 3,5 hp | U–G
Behörighet
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Vid omexamination kan examination ske i annan form efter avgörande av examinator.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.