Kursplan

Arbetsmarknad

Kurskod
GAB3H4
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Arbetsvetenskap (ABA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Arbetsvetenskap1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2025-11-13.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2025-11-13.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för historisk utveckling och nutida utformning av svensk arbetsmarknad
  • redogöra för arbetsmarknaden i relation till diskrimineringsgrunder och socioekonomiska skillnader
  • reflektera över och tillämpa teorier om arbetsmarknad och ojämlikhet
  • reflektera över hur faktorer och förhållanden på arbetsmarknaden samspelar med hållbart arbetsliv.

Innehåll

Kursen introducerar arbetsvetenskaplig teori med fokus på svensk arbetsmarknads utveckling och kännetecken. I modulen Teorier, begrepp och modeller behandlas frågor om arbetsmarknad och hållbart arbetsliv. Exempelvis behandlas frågor om institutionella villkor, arbetsmarknadsrelationer, arbetsmarknadspolitik och strukturomvandlingar. Vidare diskuteras hur arbetsmarknadens organisering samspelar med hållbart arbetsliv. I modulen Tillämpning och reflektion behandlas teorier om arbetsmarknad och ojämlikhet samt hur faktorer och förhållanden på arbetsmarknaden samspelar med hållbart arbetsliv.

Examinationsformer

  • Aktivt deltagande under seminarier på campus
  • Individuella skriftliga inlämningsuppgifter alternativt gruppvis bedömda skriftliga inlämningsuppgifter
  • Skriftlig individuell övervakad examination på campus, eventuellt uppdelad i delar

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För betyget väl godkänd krävs betyget VG på modul med betygsskala U-VG.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Teorier, begrepp och modeller - 4 hp | U–VG
  • Tillämpning och reflektion - 3,5 hp | U–G

Behörighet

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Vid omexamination kan examination ske i annan form efter avgörande av examinator.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.