Kursplan

Hållbara värmesystem

Kurskod
AEG2C5
Poäng
5 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Energiteknik (MÖY)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Solenergiteknik1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1A1N
Fastställd
Fastställd 2025-11-13.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2026-01-19.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • förklara grundläggande principer och tekniklösningar för värmelagring och hållbar uppvärmning,
  • förklara, beräkna och utvärdera olika termiska lastfall,
  • analysera funktionaliteten hos hydrauliska delsystem och deras koppling till de grundläggande principerna för hållbar värmeteknik.

Innehåll

Kursen introducerar teknologier för uppvärmning och värmelagring (olika typer av solfångare, värmepumpar och termisk lagring) samt underliggande principer såsom värmeöverföring och faktorer som påverkar deras prestanda. Kursen innehåller beräkning av värmelaster och temperatur för rumsuppvärmning, tappvarmvatten och industriell processvärme. Vidare ges en introduktion till systemscheman, hydrauliska komponenter och vattenburna system.

Under kursen beskrivs nyckelsystemtypologier och funktionell design för olika slutanvändningssektorer för uppvärmning med olika temperaturnivåkrav. Kursen behandlar även elektrifiering av värme samt en kort översikt över applikationer som exempelvis solkyla, industriell processvärme och koncentrerad solkraft.

Examinationsformer

  • Skriftlig salstentamen
  • Laborationsrapport

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U, 3, 4, 5.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Skriftlig salstentamen - 4 hp | U, 3, 4, 5
  • Laborationsrapport - 1 hp | U–G

Behörighet

  • Högskoleingenjörsexamen, Civilingenjörsexamen eller Teknologie kandidatexamen med huvudområde inom elektroteknik, maskinteknik, energiteknik, teknisk fysik och Engelska 6

Övrigt

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.