Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för historiska och nuvarande energibehov,
- kritiskt diskutera framtida energiscenarier, hur de utvecklas, deras begränsningar och konsekvenser,
- förklara utmaningarna med energiomställningen i samhället och diskutera hur de involverade intressenterna kan förbereda och genomföra dessa utmaningar,
- diskutera hur samhället arbetar för energiomställning med nationella planer, policys, lagar och strategier som t.ex. mekanismer för handel med utsläppsrätter.
Innehåll
Kursen behandlar den pågående energiomställningen i samhället från dagens dominans av fossila bränslen till en hållbar energiframtid baserad på icke-fossilbaserade energikällor. Perspektivet kommer att vara internationellt, med fokus på energiomställningen inom EU, men exempel kommer också att ges och diskuteras utifrån såväl nationella som lokala utmaningar och möjligheter. Både energiproduktion i form av el, bränsle och värme samt energianvändning i samhället behandlas.
Kursen har ett tvärvetenskapligt angreppssätt för att belysa hur energiomställningen påverkar olika sektorer i samhället ur ett miljömässigt, ekonomiskt och socialt perspektiv. En stor del av kursen kommer att baseras på vetenskapliga artiklar och andra publikationer som kommer att diskuteras vid seminarier.
Examinationsformer
- Seminarier
- Skriftliga inlämningsuppgifter som bedöms individuellt
- Muntlig presentation
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U, 3, 4, 5.
Betyg baseras på en sammanvägd bedömning av de skriftliga och muntligen presenterade hemuppgifterna.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Inlämningsuppgifter - 2 hp | U, 3, 4, 5
- Seminarier - 3 hp | U–G
Behörighet
- Tekn. kandidat-, högskoleingenjörs- eller civilingenjörsexamen med huvudområde/inriktning inom elektroteknik, maskinteknik, energiteknik, teknisk fysik, byggteknik, arkitektur och Engelska 6
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.