
Personlig presentation av Farhana Borg
Farhana Borg är lektor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Hon disputerade 2017 vid Umeå universitet med avhandlingen ”Caring for people and the planet: Preschool children’s knowledge and practices of sustainability”. Sedan 2018 leder hon den kollegiala mötesplatsen för förskolepedagogik vid Högskolan Dalarna.
Farhana är ledare för ett VR-finensierat projekt (2019-2022) som handlar om Ekocertifierade förskolors betydelse för barns lärande för hållbarhet. Under åren 2018-2019 arbetar hon också som adjungerad lektor (20%) vid Karlstads universitet i ett forsknings- och skolutvecklingsprojekt om Undervisning för hållbar utveckling vid centrumbildningen SMEER (Science, Mathematices and Engineering Education Research), vilket finansieras av Skolforskningsinstitutet.
Farhana forskar kring förskolepedagogik, barns lärande, föräldrars roll i barns lärande och eko-skola inom området hållbar utveckling. Hon leder bland annat ett skolutvecklings- och forskningsprojekt (2017-2019) som fokuserar på att utveckla förskollärares professionella kompetenser inom utbildning för hållbar utveckling i en kommun där 18 förskolor med 140 förskollärare ingår. Projektet finansieras av Skolforskningsfonden, Pedagogisk Utvecklingscentrum Dalarna vid Högskolan Dalarna.
Farhana avlade 2008 filosofie masterexamen i engelsk lingvistik och gymnasielärarexamen (språklärarexamen) vid Högskolan Dalarna. Innan hon kom till Sverige tog hon 1999 en filosofie masterexamen i engelsk litteratur vid National University i Bangladesh. Under perioden 2007-2012 undervisade Farhana i engelska på gymnasium i Sverige. Åren 1989-2000 arbetade hon med barns rättigheter, mänskliga rättigheter och utbildningsfrågor i Bangladesh. De sista fem åren arbetade hon för yngre barns lärande vid UNICEF i Dhaka, Bangladesh. Hon jobbade också för barn med funktionshinder, särskilt inkluderande utbildning.
-
Ekocertifierade förskolors betydelse för barns lärande för hållbarhet: En studie av holistiska effekter av förskoleutbildning för hållbarhet
-
Internationalisering och hållbarhet i den högre utbildningens lärandemål från ett interdisciplinärt forskningsperspektiv
-
Lärande för hållbarhet i förskolan: Pedagogers uppfattning och praktiserande av hållbarhet.
- Teaching Sustainability in Swedish Preschools : Challenges encounter by teachers and child-minders, 2021. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Economic Sustainability Education in Preschool : Mapping the Field, 2021. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Eco-certified Preschools and Children's Learning for Sustainability : Researching Holistic Outcomes of Preschool Education for Sustainability (HOPES), 2020. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Principals´ Views on and Descriptions of Preschool Education for Sustainable Development, Journal of Applied Technical and Educational Sciences jATES, 2020, Vol. 10, No. 2, 18-40. Artikel : refereegranskat. .
- Concrete Examples of Education for Sustainability Practices in Preschools in Sweden, Education in an Era of Risk - the Role of Educational Research for the Future : 2019. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Education for Sustainability in the New Preschool Curriculum in Sweden, ECER 2019, Hamburg, "Education in an Era of Risk - the Role of Educational Research for the Future" : 2019. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Preschool children’s knowledge about the environmental impact of various modes of transport, Early Child Development and Care, 2019, Vol. 189, No. 3, 376-391. Artikel : refereegranskat. .
- Economic (in)equality and sustainability : preschool children’s views of the economic situation of other children in the world, Early Child Development and Care, 2019, Vol. 189, No. 8, 1256-1270. Artikel : refereegranskat. .
- Öppen föreläsning och paneldiskussion: Hur möter vi klimatkrisen?, Högskolan Dalarna, 2019. .
- Hållbarhet i förskolan : En översikt av forskningsresultat, Kollegiet för didaktik och barns lärande. Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande. Göteborgs universitet. : 2019. Konferensbidrag. .
- Att arbeta med lärande för hållbar utveckling i förskolan : Skolutvecklings- och forskningsprojekt Högskolan Dalarna, 2019. Konferensbidrag : populärvetenskaplig. .
- A case study of a Green Flag-certified preschool in Sweden, The Hungarian Educational Research Journal, 2019, Vol. 9, No. 4, 607-627. Artikel : refereegranskat. .
- Sustainability in preschool educational activities : A case study of an eco-certified preschool in Sweden, 2018. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Children’s learning for a sustainable society : Influences from home and preschool, Education Inquiry, 2017, Vol. 8, No. 2, 151-172. Artikel : refereegranskat. .
- Kids, cash and sustainability : Economic knowledge and behaviors among preschool children, Cogent Education, 2017, Vol. 4, No. 1. Artikel : refereegranskat. .
- Caring for people and the planet : preschool children’s knowledge and practices of sustainability, Umeå University, 2017. Doktorsavhandling. .
- Assessing self-reported understanding and practices of sustainability issues among children in eco- and non-eco-certified preschools in Sweden, Leading education: The distinct contributions of educational research and researchers. 22-26 August, 2016. : 2016. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Developing a semi-structured interview instrument to explore preschool children’s understanding of economic issues related to sustainable development, 2016. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Förskolechefers syn på arbete med hållbar utveckling bland förskolebarn, 2015. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Preschool children’s understanding of transport use and environmental issues in Sweden, 2015. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Environmental and sustainability education in early childhood : a systematic search and review of the literature, 2015. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Integration of immigrants and cultural diversity : An analysis of one textbook and its workbook for upper secondary English A published in Sweden in 2004, 2007. Studentuppsats. .
- Religio-political rhetoric in George W. Bush’s speech : An analysis of one political speech, dated January 23, 2007, 2007. Studentuppsats. .
- Translation from English into simple Bangla, 2006. Studentuppsats. .
- Protibandhi grameen shishu : Samaz shasthakormi, ponorbashankormi o poribarer jorno ekta shohayika, InterLife-Bangladesh, 2004. .
- Shuniti interesting stories for children on rights, InterLife-Bangladesh, 2001. .