Beslutet innebär att lärarutbildningarna från och med den 1 januari 2025 ska organiseras i en matrismodell, där ett särskilt organ – en lärarutbildningsnämnd (LUN) - ansvarar för ledning, utveckling och samordning av lärarutbildningsområdet. Den nya organisationsmodellen innebär även att Högskolan Dalarna övergår från fem till fyra institutioner.
–Styrelsen anser att förändringarna är nödvändiga för att säkerställa fortsatt hög kvalitet och systematisk utveckling av högskolans lärarutbildning, säger styrelsens ordförande Kinna Bellander.
Under sammanträdet den 19 september gjorde styrelsen en tilläggspunkt i beslutet som säger att implementeringsprocessen ska beakta de aspekter som framkommit i remissvaren, såsom arbetsmiljö och samordning, samt det uttalade uppdraget att säkerställa hög vetenskaplig kvalitet.
Rektor har fått i uppdrag av styrelsen att fastställa de närmare formerna för hur åtgärder inom matrisorganisationen ska beredas och genomföras. Under förslagsprocessen identifierades sex områden inom ramen för en matrisorganisation som förutsatte fortsatt beredning. Dessa områden är:
- Sammansättning, tillsättning, arbetsordning och plats i delegationsordningen för lärarutbildningsnämnden.
- Organisation av nämndstöd och övrig verksamhet som idag bedrivs på lärarutbildningens kansli.
- Struktur och organisation för lärarutbildningsrelaterad forskning och forskarutbildningen i pedagogiskt arbete.
- Organisatorisk placering av de ämnen och kurser som idag finns samlade under de tre avdelningarna på institutionen för lärarutbildning med tillhörande budgetering.
- Organisatorisk placering av de medarbetare som idag finns på institutionen för lärarutbildning med tillhörande budgetering.
- Översyn av eventuellt revideringsbehov av kursplaner i och med ny organisatorisk placering.
En interimistisk lärarutbildningsnämnd tillsätts inledningsvis
Ett första steg i implementeringsprocessen är att tillsätta en interim lärarutbildningsnämnd, som bland annat kommer att ha i uppdrag att ta fram sammansättning, utnämningsprocess samt arbetsordning för en ordinarie nämnd. Formerna för att tillsätta denna interimnämnd, liksom dess uppdrag och plats i delegationsordningen, kommer att beslutas under hösten så att den kan börja arbeta januari 2025.
När det gäller interimnämnden såväl som den ordinarie lärarutbildningsnämndens sammansättning kommer kompetens och erfarenhet inom lärarutbildning och lärarutbildningsrelevant forskning att beaktas. Detta för att säkerställa att nämnden har den rätta sammansättningen för att strategiskt och systematiskt leda utvecklingen av lärarutbildningsområdet framåt.
Preliminära placeringar med anledning av budget- och verksamhetsplanering
Just nu pågår budget- och verksamhetsplanering inför 2025, vilket innebär att en preliminär placering för program, kurser och medarbetare som idag ligger inom ILU behöver göras. Detta då den nya lärarorganisationen börjar gälla den 1 januari 2025, där program, kurser och medarbetare placeras inom andra institutioner, vilket behöver finnas med i planeringen.
–Under våren 2025 kommer det finnas utrymme att justera de organisatoriska placeringarna så att verksamheten blir så välfungerande som möjligt. Det är dock viktigt att poängtera att implementeringsarbetet kommer pågå under hela 2025, säger projektägare Maria Jansdotter Samuelsson.
En mer detaljerad tidplan för implementeringen håller på att tas fram. Uppdateringar om processen kommer ges löpande i olika kanaler.
Har du frågor om den nya organisationen eller implementeringsarbetet? Vänd dig i första hand till din chef.
På sidan Ny organisation för lärarutbildning finns även frågor och svar att ta del av.