Remisstiden pågick mellan den 25 augusti och 14 september. Under perioden har synpunkter inkommit från tre institutioner, fem avdelningar inom verksamhetsstödet, utbildnings- och forskningsnämnden (UFN) samt från ett antal enskilda medarbetare.
Avdelningen för HR har under vecka 38 gått igenom de inkomna remissvaren. Flest synpunkter har rört språket i dokumentet, hur implementeringen ska gå till samt begreppsdefinitioner.
– Förtydliganden och justeringar kommer göras i nästa steg, för att göra policyns innehåll tydligare, säger Elin Apel, HR-specialist och den som hanterat remissvaren.
Efter justeringar fortlöper processen i enlighet med rutinerna för införande av nya styrdokument. Målet är att beslut ska tas under hösten och det är avdelningen för HR som sedan ansvarar för implementeringen.
– Vi ser behov av en tydlig implementeringsprocess för både chefer och medarbetare, till exempel genom diskussionsforum där vi kan skapa samsyn och gemensam förståelse för hur policyn ska användas. Vi kommer återkomma med mer information om detta, säger Anna-Karin Mässing, chef vid avdelningen för HR.
Bakgrund
Policyns syfte är att stödja medarbetares och chefers utveckling, stärka tillit och ansvarstagande. Policyn ska säkerställa att vår verksamhet följer lagar och etiska riktlinjer och fungera som ett stöd i det dagliga arbetet. Den ska ha en normskapande och förebyggande funktion och bidra till en trygg och fungerande arbetsmiljö i linje med högskolans värdegrund: öppenhet, mod och ansvar.