Bli bättre på att berätta om din forskning - tävla i Forskar Grand Prix digital

Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.

Kan du förklara din forskning på bara fyra minuter? Den 1 augusti stänger ansökningsperioden för Forskar Grand Prix Digital – en deltävling öppen för forskare i hela landet.

Vad är Forskar Grand Prix Digital?

Forskar Grand Prix Digital är Forskar Grand Prix digitala deltävling. Ansök mellan 1 juni–1 augusti. Själva deltävlingen pågår under perioden den 26 september till 1 oktober 2022, i samband med vetenskapsfestivalen ForskarFredag. Tävlande ges coaching i presentationsteknik, får hjälp att spela in en proffsig film och möjlighet att kvalificera sig till riksfinalen i Forskar Grand Prix 2022.

Tävlingen är öppen för alla som bedriver forskning inom privat eller offentlig sektor i Sverige.

Hur vinner man?

Tävlingen går ut på att presentera sin forskning på ett så engagerande, lärorikt och lättförståeligt sätt som möjligt, på bara 4 minuter!

Två vinnare röstas fram. Det är allmänheten som tillsammans med en expertjury utser vinnarna.

Vad vinner man? De två vinnarna av Forskar Grand Prix Digital får varsin plats i Forskar Grand Prix, som går av stapeln den 1 december 2022 i Stockholm. Alla tävlande i Forskar Grand Prix Digital får dessutom coaching i presentationsteknik av en erfaren coach. Du får med dig kunskap och erfarenheter som du kommer att ha nytta av länge efter tävlingen! Det är detta moment som tidigare deltagare har värdesatt allra mest.

Expertjury

Juryn för Forskar Grand Prix Digital består av:

  • Jörn Spolander, vetenskapsreporter Dagens Nyheter
  • Sissela Kyle, skådespelare och komiker
  • Keivan Javanshiri, vinnare av Forskar Grand Prix 2019

Expertjuryn bedömer presentationerna utifrån de tre F:en:

  • Forskning – Hur väl du lyckas beskriva den vetenskapliga processen (frågeställning, metod, slutsats, etc). Observera att det inte handlar om att bedöma forskningens kvalité.
  • Förståelse – Hur väl du lyckas skapa en dramaturgi i din presentation och hur du använder språket (lätta/svåra ord, målande beskrivningar, m.m.).
  • Framförande – Hur väl du lyckas engagera publiken med hjälp av kroppsspråk, röst, utspel, osv.

Mer information och ansökan

Det är organisationen Vetenskap och allmänhet som arnordnar Forskar Grand Prix. 

Forskar Grand Prix digital

Senast granskad:
Senast granskad: