Uppföljningen är ett lagkrav enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2023:1) och ska genomföras årligen för att säkerhetsställa att det systematiska arbetsmiljöarbetet fungerar på högskolan. Den ska också säkerställa att alla anställda har kännedom och kunskap om våra rutiner och processer för att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet. I 2024 års medarbetarundersökning uppgav 53 procent av de som svarat (509 personer) att de inte känner till eller följer de rutiner som gäller om olycka inträffar på avdelningen.
Genomförande av uppföljningen ska ske i institutionens/verksamhetsstödets ledningsråd tillsammans med lokalt arbetsmiljöombud, för att skapa en dialog och kunskapsutbyte kring intuitionens/verksamhetsstödets arbete med arbetsmiljöfrågor. Verksamhetsnära HR-stöd kan bjudas in som stöd i arbetet, men detta är inte obligatoriskt.
I år används en helt ny blankett som är framtagen med stöd av Arbetsmiljöverkets mall för årlig uppföljning av det systematiska arbetsmiljöarbetet. Blanketten ersätter tidigare enkäter och ska fyllas i gemensamt av ert ledningsråd.
Vad behöver du som chef göra?
För att uppföljningen ska bli korrekt behöver du som chef:
- Sammanställa vilka arbetsmiljöaktiviteter som genomförts inom din avdelning under året och bidra med informationen till institutionens eller verksamhetsstödets ledningsråd. Om du har enhetschefer inhämtar du underlag från dem vid behov.
Praktisk information
- Blanketten hittas här nedan under ”Bilagor”. Den finns även på sidan Rutiner och aktiviteter i SAM. Blanketten fylls i gemensamt av ert ledningsråd.
- Blanketten diarieförs av institutionen eller verksamhetsstödet innan den skickas till hr-support@du.se senast den 19 december kl. 12.00. Skriv ”Uppföljning SAM” i ämnesraden.
Vad händer sen?
Avdelningen för HR sammanställer resultaten på högskolenivå och redovisar statistik och analys för högskoleledningen och huvudarbetsmiljökommittén (HAK). Prefekter och högskoledirektör kan själva välja att presentera resultaten lokalt.