Under denna workshop utforskas hur generativ AI kan fungera som stöd i undervisningen, med särskilt fokus på exempel från lärare vid Högskolan Dalarna. Målgrupp: undervisande personal.
Forskningsetiska rådet (FER) erbjuder stödtillfällen via Zoom. Under dessa tillfällen kan medarbetare och studenter ställa frågor och reda ut oklarheter till exempel inför en ansökan till FER.
Den 11–13 november kan du följa jubileumskonferensen för Magna Charta Observatory live från London. I år deltar Högskolan Dalarna för att signera Magna Charta Universitatum.
Förvaltningslagen, delegationsordningen, typer av beslutsfattare, handläggning av ett beslutsärende, systemstöd för möteshantering. Målgrupp: Lärare med chefsförordnande eller akademiskt ledningsansvar, samt chefer inom verksamhetsstödet.
Av alla de lärarutbildare som verkat i Falun torde Valborg Olander både vara en av de mest namnkunniga och betydelsefulla. Hör historien om en färgstark kvinna och en hennes engagerade bildningssträvanden för generationer av nya lärarinnor.
Högskolan Dalarna ansluter sig till den internationella överenskommelsen Magna Charta Universitatum. Följ signeringsceremonin live från King's College i London.
Jana Brehmer, doktorand i turism, kommer att hålla sitt licentiatseminarium "Understanding, Assessing and Conceptualising Visitor Compliance under Open Access. The case of Trail Pass Systems for Cross-Country Skiing in Sweden".
Forskningsetiska rådet (FER) erbjuder stödtillfällen via Zoom. Under dessa tillfällen kan medarbetare och studenter ställa frågor och reda ut oklarheter till exempel inför en ansökan till FER.
De utbildningsvetenskapliga seminarierna är öppna för alla som är intresserade. Seminarierna fyller flera viktiga funktioner, dels som ett led i kunskapsbyggande av det utbildningsvetenskapliga forskningsfältet, dels för att stärka lärarutbildningarnas vetenskapliga grund.
På vilket sätt ger vår värdegrund riktning i vardagen? I denna utbildning får du en introduktion till den statliga såväl som den akademiska värdegrunden. Vi kommer även att diskutera innebörden om kollegialitet som princip och beskriva hur det kollegiala inflytandet ser ut vid Högskolan Dalarna.
Professor emeritus Jörgen Dimenäs bok Att lära till lärare har använts i landets lärarutbildningar i snart när tre decennier. I sitt föredrag berättar han om hur blivande lärarinnor i Falun lärde sig att använda skolträdgården som en pedagogisk resurs.
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.