Kursplan

Metoder och teorier vid symtom och tecken på hälsa/ohälsa I

Kurskod
GVÅ389
Poäng
30 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Omvårdnad (OMV)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Omvårdnad1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2023-12-05.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-12-05.
Reviderad
Reviderad 2025-01-13.
Revideringen är giltig fr.o.m. 2025-01-13.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för utveckling och förekomst av symtom och tecken på ohälsa vid vanligt förekommande ohälsotillstånd samt beskriva diagnostik och behandling inom såväl omvårdnad som medicin utifrån sjuksköterskans ansvarsområde,
  • reflektera över hälsa och ohälsa relaterat till människors livsvillkor och levnadsvanor,
  • redogöra för effekter, biverkningar och interaktioner hos vanligt förekommande läkemedelsgrupper vid olika sjukdomstillstånd,
  • redogöra för och diskutera metoder i omvårdnad inom sjuksköterskans ansvarsområde relaterat till den teoretiska kunskapsbasen,
  • redogöra för och reflektera över krav och förutsättningar för eHälsa som stöd för hälso- och sjukvård,
  • systematiskt bedöma, prioritera och kritiskt värdera patienters hälsotillstånd utifrån symtom/tecken och sjukdomsförlopp utifrån sjuksköterskans ansvarsområde samt ange förväntat resultat och oberoende och beroende omvårdnadsåtgärder i en omvårdnadsplan,
  • kommunicera med patienter i en simulerad vårdsituation på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt,
  • redogöra för teorier i pedagogik, didaktik och kommunikation av betydelse för omvårdnad och sjuksköterskans pedagogiska och handledande funktion,
  • reflektera över patientens integritet, makt och delaktighet i samband med utredning och behandling,
  • informera och undervisa patient i en simulerad vårdsituation med hänsyn till det specifika sammanhanget,
  • förbereda och genomföra omvårdnads- och medicintekniska åtgärder samt läkemedelshantering i simulerad miljö med ett personcentrerat och etiskt förhållningssätt där utförandet garanterar säkerheten för patient och vårdare,
  • reflektera över hur normer, värderingar, genus, etnicitet, socioekonomisk status och ålder, påverkar kommunikation, vårdrelation och tolkning av symtom och tecken, och
  • reflektera över sjuksköterskans ansvar i vårdarbetet i relation till miljöarbete för ett hållbart samhälle.

Innehåll

I kursen belyses utveckling och förekomst av symtom och tecken på ohälsa samt diagnostik och behandling inom omvårdnad och medicin. Vidare behandlas kommunikation samt pedagogik och didaktik som grund för sjuksköterskans undervisande och vårdande funktion. I kursen behandlas även eHälsa och personcentrerad vård där kommunikation, mellanmänskliga möten, etik, mångfaldsaspekter, patientens rättigheter, integritet, makt och självbestämmande har stor betydelse. I kursen ingår färdighetsträningar i förmågan att kommunicera och undervisa, genomföra olika medicintekniska moment, läkemedelshantering samt grundläggande läkemedelsberäkning.

Examinationsformer

  • Salstentamen
  • Onlinetentamen
  • Seminarium
  • Dugga
  • Muntlig examination
  • Inlämningsuppgift
  • Praktiskt prov

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Andning och cirkulation - 4 hp | U–G
  • Nutrition och elimination - 4 hp | U–G
  • Rörelse, hud och vävnad - 4 hp | U–G
  • Psykisk hälsa/ohälsa - 4 hp | U–G
  • Kommunikation och lärande - 4 hp | U–G
  • Neurologi och smärta - 4 hp | U–G
  • Färdighetsträningar - 3 hp | U–G
  • Sinnen och sexualitet - 3 hp | U–G

Behörighet

  • Sjuksköterskans profession och yrkesansvar 10,5 hp, Omvårdnadsprocessen och kliniska färdigheter 6 hp, Metoder för evidensbaserad vård I 7,5 hp, 3 hp från kursen Farmakologi, mikrobiologi, immunologi 7,5 hp samt sammanlagt 9,5 hp från kurserna Anatomi och fysiologi för sjuksköterskor I 6 hp och Anatomi och fysiologi för sjuksköterskor II 7,5 hp

Övrigt

Kursen genomförs i hög grad nätbaserat, vilket förutsätter tillgång till dator med internetuppkoppling samt headset och webkamera.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.