Kursplan

Ämnesdidaktik och specialpedagogik (varav 10 hp VFU)

Kurskod
GPG2RS
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Verksamhetsförlagd utbildning, 67%
Undervisningsområdet, 33%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2021-10-08.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2021-12-13.

Lärandemål

-

Delkurser

1.
Specialpedagogik och ämnesdidaktik, 5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • visa kunskap om olika orsaker till elevers behov av specialpedagogiska insatser samt vilka möjligheter som finns för lärare att erbjuda extra anpassningar och särskilt stöd i relation till skolans styrdokument
  • visa grundläggande kunskap om olika teoretiska perspektiv på specialpedagogik genom att diskutera och problematisera hur olika perspektiv får konsekvenser för organisation av stöd i den pedagogiska verksamheten
  • visa grundläggande kunskap om ämnesdidaktisk forskning genom att sammanfatta och diskutera vetenskapliga texter
  • visa kunskap om undervisning, lärande och bedömning inom ett ämnesdidaktiskt avgränsat område genom att utveckla undervisning inom något av de undervisningsämnen som ingår i aktuell examen
  • visa kunskap om olika digitala resurser i den pedagogiska verksamheten genom att reflektera över lärande, bedömning, kommunikation och dokumentation, i relation specialpedagogik och ämnesdidaktik
  • visa förmåga till mottagar- och situationsanpassat skrivande och konstruktivt deltagande i samtal i akademiska sammanhang.

2.
VFU 2, 10 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • visa förmåga att tillämpa kunskaper om ämnesdidaktik, specialpedagogik och sociala relationer vid undervisning i det egna undervisningsämnet
  • visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra och utvärdera undervisning utifrån gällande styrdokument och medvetna ämnesdidaktiska val, inklusive extra anpassningar, i syfte att på bästa sätt stimulera såväl gruppens som varje elevs lärande och utveckling
  • visa förmåga att ändamålsenligt och kritiskt utifrån ämnesdidaktiska och specialpedagogiska överväganden använda digital teknik i undervisningen
  • visa förmåga att självständigt och kritiskt analysera, diskutera och reflektera över den egna och andras undervisning samt att argumentera för val av innehåll och arbetsformer i den egna undervisningen utifrån ett ämnesdidaktiskt och specialpedagogiskt perspektiv
  • visa förmåga att i överensstämmelse med skolans värdegrund samarbeta och utveckla goda relationer med elever och medarbetare i den pedagogiska verksamheten
  • visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten på eget initiativ utveckla färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen
  • visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för elevers lärprocesser och som en del av det kollegiala samarbetet
  • visa förmåga till etiskt och medvetet förhållningssätt vid muntlig och skriftlig kommunikation med elever om undervisningens mål, vad som bedöms samt hur den individuella elevens och gruppens lärande kan utvecklas
  • visa förmåga att tillämpa vetenskaplig metod genom att använda observation.

Innehåll

-

Delkurser

1.
Specialpedagogik och ämnesdidaktik, 5 högskolepoäng

Delkursen behandlar olika ämnesdidaktiska och specialpedagogiska teorier och perspektiv. Den studerande får möta ämnesdidaktisk forskning som har relevans för det egna undervisningsämnet. Anpassningar av undervisning och stöd till elever med olika funktionsnedsättningar diskuteras i relation till skolans organisation och olika yrkesroller. Den studerande analyserar och vidareutvecklar tidigare genomförd undervisning i det egna ämnet med hänsyn till elevers olika behov. Användningen av digitala verktyg i undervisningen diskuteras och problematiseras.

2.
VFU 2, 10 högskolepoäng

I de verksamhetsförlagda studierna möter den studerande ämnesdidaktiska och specialpedagogiska utmaningar kopplade till den egna undervisningen i ämnet. Den studerandes egen dokumentation från de verksamhetsförlagda studierna används som underlag för reflektion över den egna utvecklingen på väg mot ämnesläraryrket samt som stöd för att kunna göra medvetna didaktiska val. Delkursen har fokus på ämnesdidaktik, specialpedagogik och användning av digital teknik.


Examinationsformer

Delkurs ”Specialpedagogik och ämnesdidaktik” examineras genom muntlig och skriftlig presentation och diskussion av seminarieuppgifter samt genom skriftliga inlämningsuppgifter.

Delkurs ”VFU 2” bedöms fortlöpande under den verksamhetsförlagda utbildningen och examineras vid kursens slut. Delkursen examineras även muntligt och skriftlig, genom presentation och diskussion av uppgifter.

Arbetsformer

Delkursen ”Specialpedagogik och ämnesdidaktik” har arbetsformerna föreläsningar, seminarier, workshop och studiegruppsträffar.

Delkursen ”VFU 2” har arbetsformerna seminarier, pararbete och verksamhetsförlagd utbildning.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För betyget Väl godkänd på kursen krävs Väl godkänd på delkurs 2, 10 hp samt minst betyget Godkänd på delkurs 1, 5 hp.

Förkunskapskrav

  • Kvalificerade och relevanta kunskaper för något eller några yrkesämnen inom gymnasieskolan. För mer information, se Universitets- och högskolerådets föreskrifter om kvalificerade och relevanta yrkeskunskaper för särskild behörighet till utbildning som leder till yrkeslärarexamen (www.uhr.se).

Övrigt

Nätbaserad kurs, innehåller obligatoriska campusträffar.

Student som underkänts i mål knutna till kursens verksamhetsförlagda utbildning har rätt att genomgå ytterligare en VFU-period, dock inte fler än två sammanlagt.