Kursplan

Programutvecklingsteknik

Kurskod
GIK2YN
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Informatik (IKA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Informatik1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2022-11-29.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2022-11-29.

Mål

Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för grundläggande begrepp inom objektorienterad programmering

Färdighet och förmåga
Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:

  • utveckla språkoberoende algoritmer vid utveckling av program
  • skapa applikationer med hjälp av programspråkets standardbibliotek
  • använda programsatser för att styra ett programs exekvering
  • skapa egendefinierade klasser som representerar beteende och egenskaper hos objekts egenskaper
  • använda datastrukturer för att permanent och temporärt lagra och manipulera data under exekvering

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:
  • diskutera valda programutvecklingsmetoder

Innehåll

Kursen behandlar grundläggande kunskaper och färdigheter i programmering.

Kursen behandlar begrepp inom objektorienterad programmering (OOP), grundläggande språkelement och programsatser. Vikt läggs vid klasser och objekt som används vid uppbyggnad av objektorienterade program. Vidare behandlas hur datamängder läses, lagras och manipuleras i datastrukturer och filer.

Examinationsformer

  • Inlämningsuppgifter

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Inlämningsuppgift 1 - 1,5 hp | U–G
  • Inlämningsuppgift 2 - 1,5 hp | U–G
  • Inlämningsuppgift 3 - 1,5 hp | U–G
  • Inlämningsuppgift 4 - 3 hp | U–G

Behörighet

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Undervisning och material kan förekomma på engelska.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.