Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
- Redogöra för val av forskningsansats i relation till forskningsfrågor och kunskapsbidrag i samband med vetenskapliga undersökningar i allmänhet och specifikt för den egna uppsatsen (1)
- Redogöra för val av vetenskapliga metoder för datainsamling och dataanalys i samband med vetenskapliga undersökningar i allmänhet och specifikt för den egna uppsatsen (2)
- identifiera, formulera och argumentera för en problemställning för ett akademiskt arbete inom ämnesområdet. (3)
- planera och genomföra litteraturstudier kopplat till framtagen problemställning (4)
- planera och genomföra en vetenskapligt grundad studie, genom att välja genomförandestrategi, datainsamlings- och dataanalysmetod, med utgångspunkt från en problemställning och forskningsetiska principer (5)
- redovisa sina resultat vid muntlig presentation och i skriftlig rapport enligt accepterade vetenskapliga principer (6)
- visa förmåga att genomföra uppgifter inom given tidsram. (7)
- kritiskt granska och värdera det egna genomförda arbetet och kunna ge exempel på metodologiska alternativ som möjligen skulle kunnat förbättra genomförandet (8)
- värdera och ge konstruktiv kritik på ett uppsatsarbete. (9)
Innehåll
Examensarbetet är det avslutande tillfället för studenten att tillämpa grundläggande kunskaper och ytterligare fördjupa sig inom ämnesområdet. All högskoleutbildning vilar på vetenskapligt grund – och syftet med examensarbetet är att studenten ska tränas i att planera, genomföra och presentera ett arbete med ett innehåll som är allsidigt, sakligt och väl underbyggt. Det innebär bland annat att alla tolkningar och slutsatser ska vara underbyggda med tydliga hänvisningar till litteratur och till eget resultat.
Arbetet inleds med att formulera mål för projektet och ta fram en projektplan. Därefter följer arbetet med att genom bl.a. litteraturstudier beskriva bakgrund, samla in data t.ex. genom experiment eller intervjuer, och avslutningsvis genomföra en detaljerad analys och värdering av resultatet.
Studenterna tränas att tänka i modeller, att göra medvetna och explicita förenklingar, samt samla in och analysera relevant information.
Handledning under examensarbetet sköts gemensamt av företaget (när så är tillämpligt) och lärare vid högskolan genom regelbundna träffar. Vid handledningstillfällen ges studenterna möjlighet att diskutera olika sätt att avgränsa och beskriva problem, välja teoretiska utgångspunkter, strategier och olika datainsamlings- och dataanalysmetoder.
Studenten dokumenterar examensarbetet i form av en rapport som är författad i enlighet med goda vetenskapliga principer. Avslutningsvis ska studenten dels presentera det egna arbetet, dels opponera på ett annat arbete.
Examinationsformer
- Redovisning av projektidé samt projektbeskrivning (0,5 hp)
- Mittperiodsredovisning, inklusive skrivet oppositionsprotokoll på ett annat examensarbete (0,5hp)
- Skriftlig rapport, muntlig redovisning, opposition på ett annat examensarbete, inkl. skrivet oppositionsprotokoll, samt deltagande vid övriga ordinarie redovisningar (14 hp).
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
- Projektidé och projektbeskrivning U-G
- Mittperiodsredovisning, genom muntlig och skriftlig presentation U–G
- Skriftlig rapport, muntlig redovisning, aktiv opposition på ett annat examensarbete samt deltagande vid övriga ordinarie redovisningar U–VG
Förkunskapskrav
- 150 hp varav minst 60 hp i informatik i vilket kursen Forskningsmetodik 7,5 hp ska ingå