Nyhetspublicering i våra kanaler

På våra webbplatser finns olika flöden för nyheter där vi når olika målgrupper. Innan en nyhet publiceras görs en bedömning av nyhetsvärdet.

Vi har chansen att berätta om vår verksamhet via egna nyheter i högskolans interna och externa kanaler. Avdelningen för kommunikation gör en bedömning av nyhetsvärdet, planering av tidpunkt för publicering och publicering av nyheten i det nyhetsflöde där vi når rätt målgrupp. Ibland behöver nyheten nå flera målgrupper, justeras utifrån det och publiceras i flera nyhetsflöden eller spridas i andra kanaler där vi får bättre effekt och spridning.

Välkommen att skicka tips via mejl.

Nyhetsbedömning

Att bedöma nyhetsvärdet innebär att utvärdera relevans och intresse. Här är några kriterier avdelningen för kommunikation använder för att bedöma nyhetsvärdet:

  • Aktualitet: Ju nyare och mer omedelbar en händelse är, desto större är nyhetsvärdet. Nyheter handlar om vad som händer nu eller nyligen.
  • Betydelse: Händelsens konsekvenser och påverkan är viktiga. Ju fler människor som berörs eller ju större konsekvenser händelsen har, desto högre blir nyhetsvärdet.
  • Oväntad: Ovanliga, oväntade eller märkliga händelser har ofta högre nyhetsvärde än förutsägbara händelser.
  • Personlig: Händelser som engagerar på ett personligt eller emotionellt plan.
  • Utveckling: Händelser som förväntas ha en fortsatt utveckling eller uppföljning.

Publicering och urval

I processen för urval av nyheter tittar avdelningen för kommunikation på:

  • Prioritering av utrymmet i de kanaler vi hanterar
  • Säkerställer att det vi berättar om stöttar verksamheten
  • Värna om budskapens kärna och högskolans strategi, huvuduppdrag och kvalitetsuppdrag
Senast granskad: