Här återfinns en översikt av de externa och interna kommunikationskanaler som högskolan använder. Här hittar du även mer information om våra webbplatser och vår närvaro i sociala medier samt om profilsidor.
Kanaler där vi når externa målgrupper
Högskolan Dalarnas webbplats du.se
På du.se finns bland annat informations- och faktasidor, nyheter och ett kalendarium. Avdelningen för kommunikation avgör vilken placering informationen får.
Nyhetspublicering i våra kanaler
Kalendrar på högskolans webbplatser
Sociala medier
I dag använder vi Facebook, Instagram, YouTube och Linkedin. När det är viktigt att nå många köper vi annonsutrymme (sponsrade inlägg). All annonsering ska gå via avdelningen för kommunikation.
I sociala medier kan du kommunicera direkt med din målgrupp. Du har stora möjligheter att skapa engagemang och interaktion, inte minst genom att budskap snabbt kan spridas till många. Att vara aktiv på sociala medier innebär också att du kan fånga upp aktuella frågor och lära dig mer om dina målgrupper.
Högskolan Dalarna har officiella konton på Facebook, Instagram och Linkedin. Har du idéer eller synpunkter som rör innehållet? Välkommen att höra av dig till avdelningen för kommunikation.
Om du funderar på att starta ett konto för exempelvis ett program eller projekt måste du först kontakta avdelningen för kommunikation, det är ett krav.
Pressmeddelanden eller pressinbjudningar
När medierna rapporterar om vår verksamhet når de många läsare, tittare och följare.
Alla utskick till medierna ska gå via avdelningen för kommunikation.
Nyhetsbevakning, mediekontakt och presstöd
Annonser i tidningar, radio och tv
Vi annonserar i första hand i sociala medier där vi har möjlighet att mäta effekten. När vi får erbjudanden om att göra bilagor, temanummer och liknande tackar vi i regel nej.
Informationsskärmar
Vill du nå personer i en viss byggnad, använd informationsskärmarna. Avdelningen för kommunikation äger systemet som visar innehåll på de digitala informationsskärmarna och ansvarar för innehållet. Avdelningen för fastighet och campusplanering ansvarar för skärmarna. Varje digital informationsskärm/skärmgrupp har en huvudansvarig och en eller flera redaktörer.
För bibliotekets skärmar, kontakta biblioteket. För receptionens skärm, kontakta receptionen. För övriga skärmar, kontakta avdelningen för kommunikation.
Mässor, seminarier och andra event
Alla personliga möten innebär en viktig chans att kommunicera specifika budskap.
Kanaler där vi når varandra
Har du behov av att nå ut till medarbetare på högskolan, kontakta avdelningen för kommunikation: kommunikation@du.se. För att göra en bedömning av innehållet behöver vi veta:
- Vilken information vill du nå ut med och varför?
- Vilken är målgrupp för informationen?
- Finns det någon deadline?
Medarbetarwebben
Medarbetarwebben är navet för den interna kommunikationen. För att inte missa något, ta för vana att gå in på medarbetarwebben varje dag.
Nyhetspublicering i våra kanaler
Kalendrar på högskolans webbplatser
Informationsskärmar
Informationsskärmar kan användas som ett komplement till medarbetarwebben. För bibliotekets skärmar, kontakta biblioteket. För receptionens skärm, kontakta receptionen. För övriga skärmar, kontakta avdelningen för kommunikation.
Massutskick via mejl
På högskolan finns tre olika mejlgrupper för utskick till alla medarbetare, medarbetare i Falun och medarbetare i Borlänge. Mejlgrupperna ska användas ansvarsfullt och enbart för information som är verksamhetskritisk. Utskick via mejlgrupperna modereras. Vill du nå ut med information via mejlgrupperna, kontakta: kommunikation@du.se
- Relevans och nödvändighet: Utskick via mejlgrupperna ska begränsas till information som är verksamhetskritisk. Information som skickas via mejlgrupperna ska även kommuniceras i andra kanaler.
- Målgrupper: Det finns tre olika mejlgrupper: falstaff, blgstaff och staff. De olika mejlgrupperna når olika målgrupper och ska därför målgruppsanpassas. (till exempel "Medarbetare i Falun" via falstaff, istället för "Alla medarbetare" om det endast gäller Falun).
- Tydlig information: Utskicken via mejlgrupperna ska följa en mall.
- Beslutsmandat för utskick: Endast utsedda användare får godkänna utskick via mejlgrupperna.
- IT-säkerhet (virus, attack, använd inte system på grund av säkerhetsrisk) för system som rör en omfattande del av personalen eller har påverkar verksamheten.
- Stora störningar i fastigheten som inte är planerade.
- Kriskommunikation.
- Information som inte rör verksamheten (till exempel spridning av aktiviteter som sker utanför ordinarie verksamhet).
- Driftstörningar som är planerade, då ska kanal driftstatus för lokaler användas.
- Information som inte är verksamhetskritisk eller brådskande och kan kommuniceras via andra kanaler.
Teams
I verktyget Teams kan grupper dela dokument, chatta och även bjuda in externa parter. Arbetsgrupper, avdelningar och projektgrupper har egna samarbetsytor i Teams.
Om du vill beställa en ny samarbetsyta, kontakta avdelningen för IT och digital infrastruktur.
Outlook
Outlook är vårt mejlprogram. Det passar även bra för planering och för möteskallelser.
Möten och samtal
Den allra viktigaste interna kommunikationskanalen är det personliga mötet. När du planerar din kommunikation, lägg in tid för avstämningsmöten och samtal.
Tänk på att många medarbetare ser chefen som sin främsta informationskälla.
Kanaler för att kommunicera event
Vilka kanaler som används för marknadsföringen av olika event bestäms främst av målgruppen. En översikt av de externa och interna kommunikationskanaler som högskolan använder finns på sidan:
Kommunikation och marknadsföring av event och konferenser
Profilsidor
Som medarbetare på högskolan har du en profilsida på du.se – en sida om dig som visas vid sökning på ditt namn.