Summering av den interimistiska lärarutbildningsnämndens arbete under vårterminen 2025

Ordförande Jonas Tosteby och viceordförande Mats Tegmark sammanfattar nämndens arbete hittills och uttrycker sin uppskattning för det breda engagemang som finns i arbetet med lärarutbildningen vid högskolan.

Nämnden träffades för ett första konstituerande möte den 23 januari och har sedan haft ytterligare nio sammanträden under vårterminen, varav det sista den 12 juni. Samtliga dagordningar, protokoll och beslut från dessa tio sammanträden finns att läsa på lärarutbildningsnämndens mötesforum på BeHDa. På medarbetarwebben finns beskrivningar av nämndens uppdrag, organisation och ledamöter, liksom protokoll från nämndens två utskott. I detta informationsbrev ger vi en kort summering av nämndens huvudsakliga arbete under vårterminen och blickar framåt höstens arbete då vi även kommer att bjuda in till ett par öppna dialogforum.  

Konstituering och hantering av rektorsuppdrag

För att åstadkomma en så bred men effektiv beredning som möjligt av de tio specifika rektorsuppdrag som nämnden tilldelats gjordes inledningsvis en uppdelning av dessa uppdrag på de två utskotten, utbildningsutskottet och forsknings- och forskarutbildningsutskottet, samt de två arbetsgrupperna, en för strategiska frågor och en för utredning av ämnet pedagogiskt arbete. Sedan beslut om sammansättning av dessa fyra beredningsgrupper om totalt 33 medarbetare fattades i slutet av februari, har grupperna träffats 4–6 gånger vardera samt genomfört samrådsmöten med nyckelpersoner inom respektive verksamhetsområde. Gruppernas två ordföranden, tillika ledamöter i I-LUN, har vid varje nämndsammanträde redogjort för respektive grupps pågående arbete och ställningstagande för att möjliggöra och säkerställa samordning mellan gruppernas nära sammankopplade uppdrag.

Förutom I-LUN:s huvudsakliga uppdrag – att utarbeta förslag inför rektors beslut avseende den ordinarie lärarutbildningsnämndens sammansättning, tillsättning, organisatorisk placering, arbetsformer, ansvarsområde och beslutsrätter, samt föreslå struktur och organisation för högskolans samlade utbildning, forskning och samverkan inom lärarutbildningsområdet – har nämnden även haft i uppgift att hantera ärenden av löpande karaktär inom lärarutbildningarna. Bland de 15 beslut som hittills fattats handlar drygt en tredjedel om löpande ärenden såsom tillsättning av programansvariga och fördelning av medel från Skolforskningsfonden.

Arbetsgruppen för utredning av pedagogiskt arbete

Vad gäller de större rektorsuppdragen så har I-LUN, efter beredning av arbetsgruppen för utredning av ämnet pedagogiskt arbete, fattat beslut om att godkänna ämnesdefinitionen för både pedagogiskt arbete och bild inför vidare beredning i UFN. Arbetsgruppen har också tagit fram underlag till kommande beslut om förslag till organisatorisk placering av de kurser som idag finns samlade under pedagogiskt arbete med tillhörande budgetering. I-LUN:s förslag till rektorsbeslut i frågan beräknas bli klart under början av hösten, varefter arbetsgruppens uppdrag anses vara slutfört.

Utbildningsutskottet

Utbildningsutskottet har med stöd från lärarutbildningskansliet arbetat med framtagande av gemensamma principer för en hållbar och ändamålsenlig bemanningsprocess för de lärosätesövergripande lärarutbildningsprogrammen. Beslut i fattades i I-LUN den 15 maj om att bemanningsprocessen särskilt ska beakta kompetens, kvalitet, förändrade kompetensbehov, dialog och kommunikation samt flexibilitet. Utskottet har även via en särskild arbetsgrupp arbetat fram ett förslag på programövergripande utvecklingsmedel för lärarutbildningsprogrammen som möjliggörs redan till hösten. Utskottet har dessutom varit beredande organ för flera löpande grundutbildningsfrågor, bl.a.  om lärarprogrammens dimensionering.  

Forsknings- och forskarutbildningsutskottet

Utskottet har framför allt arbetat med underlag till förslag på struktur och organisation för utbildningsvetenskaplig forskning och forskarutbildningen i pedagogiskt arbete som kan ligga till grund för framtida strategiska beslut i den ordinarie lärarutbildningsnämnden, såsom ett forskningscentrum inom det utbildningsvetenskapliga området. Viktiga utgångpunkter i detta arbete har varit att skapa en institutionsövergripande struktur och samordning av den utbildningsvetenskapliga forskningen (inklusive forskarutbildning) som tillgodoser lärosätets kompetensbehov inom utbildning, forskning och samverkan samtidigt som ansvar och befogenheter tydligare kopplas samman.

Arbetsgruppen för strategiska frågor

Arbetsgruppen för strategiska frågor hanterade remissförfarandet kring den stora lärarutbildningsutredningen, vilket även resulterade i ett nämndbeslut om rutiner för remissförfaranden som rör lärarutbildningsområdet. Dessa kommer inför terminsstart finnas redovisade på lärarutbildningnämndens sida på medarbetarwebben. Gruppen har även berett flera frågor om strategiska samarbeten med andra lärosäten, bland annat vad gäller det som kallas ”lärarutbildning norr” samt en utlokaliserad grundlärarutbildning mot fritidshem. Sist men inte minst har gruppen initierat en utredning om externa och interna förutsättningar för förnyad ansökan om examenstillstånd för förskollärarexamen.

Ett stort tack 

Som ordförande och vice ordförande för den interimistiska lärarutbildningsnämnden vill vi rikta ett stort tack till alla ledamöter i nämnden, dess utskott och arbetsgrupper samt alla övriga medarbetare som på kort varsel och begränsad tid ställt upp på möten för att svara på frågor och komma med kritiska och konstruktiva inspel. Vi vill också rikta ett särskilt tack till medarbetarna inom lärarutbildningskansliet utan vars stöd och idoga arbete nämndens arbete inte hade fungerat. Vi uppskattar den positiva och konstruktiva anda som vi upplevt under denna första termin och ser fram emot en hösttermin där de resterande pusselbitarna kan formas och komma på plats till årsskiftet. Vi planerar också att regelbundet, cirka var 6:e – 8:e vecka, publicera informationsbrev under hösten rörande nämndens arbete. Du kommer hitta dessa i nyhetsflödet på I-LUN:s webbsidor. 

 

Jonas Tosteby
Mats Tegmark

Senast granskad:
Senast granskad: