Nämnden informerar

I detta informationsbrev får du ta del av uppdateringar kring nämndens arbete fram till oktober. Du kan bland annat läsa om arbetet med framtida nämndstruktur, nya samarbeten, utbildningsutveckling, forskningsfrågor och arbetet med den nya lärarutbildningen.

Organisation och framtida nämndstruktur 

En central fråga för nämnden är hur lärarutbildningen vid Högskolan Dalarna ska organiseras framöver. Nämndens externa ledamot, Professor Petter Aasen, presenterade ett underlag om framtida nämndstruktur i en matrisorganisation, vilket utgör ett viktigt bidrag för de fortsatta diskussionerna i utbildnings- och forsknings och forskarutbildningsutskottet. Rektor deltog i diskussionen vid mötet den 18/9 och betonade lärarutbildningsnämnden som ett steg mot stärkt kollegial styrning och en långsiktig utveckling mot universitetsmodell. Arbetet med att etablera en permanent lärarutbildningsnämnd fortsätter, med planerad övergång under 2026. I-LUN:s mandatperiod förlängs preliminärt med upp till sex månader för att säkerställa en smidig överlämning och möjliggöra för en strukturerad valprocedur. 

Samarbeten och externa relationer 

Ett nytt samarbetsinitiativ har etablerats med Linköpings universitet (LiU) kring grundlärarutbildning mot fritidshem. Lärarutbildningsnämnden ställde sig bakom en avsiktsförklaring mellan LiU och Högskolan Dalarna den 2 oktober, med målet att under våren 2026 teckna ett samverkansavtal. Samarbetet fokuserar på erfarenhetsbaserad utbildning och forskningsutveckling inom området. Möjligheten att erbjuda en grundlärarutbildning för arbete i fritidshem lokaliserad till Dalarna är något som länge efterfrågats av huvudmännen i regionen. 

Vidare har samarbetet inom 'Lärarutbildning Norr' fortsatt med gemensamma arbetsgrupper för grundlärar-, ämneslärar- och förskollärarprogrammen. Arbetet leds av en styrgrupp där Högskolan Dalarna representeras av I-LUN:s ordförande. 

Utbildningsutveckling och kvalitet 

I-LUN har behandlat flera frågor kring kvalitet och framtida utbildningsplanering: 

  • Magisterprogrammet i pedagogiskt arbete har genomgått en genomlysning med sikte på ny programstart våren 2026. 
  • Slutrapporten om pedagogiskt arbete färdigställdes i oktober och fastställdes som underlag för fortsatt arbete inom utbildningsutskottet. Ett reviderat förslag på ämnesdefinition har behandlats på sista oktobermötet. 
  • Ämnesdefinitionen för matematikdidaktik godkändes och skickas vidare till UFN för beslut. 
  • Regler för kollegiala nämnders utvärdering har setts över; beslut fattades om att ämnesansvariga har beredningsansvar i samråd med programansvarig. 
  • Utbildningsutskottet har dessutom lagt fram förslag till ny modell för hantering och fördelning av medel för uppdragsutbildningar, som ska implementeras från budgetåret 2026. 

Forsknings- och forskarutbildningsfrågor 

Arbetet med att ta fram förslag på en struktur för utbildningsvetenskaplig forskning och forskarutbildning i pedagogiskt arbete har fortsatt. Frågor om finansiering, ansvarsfördelning och delegationsordning har diskuterats. Forsknings- och forskarutbildningsutskottets förslag på lärosätesövergripande struktur och organisation presenteras för nämnden under november. Det konstaterades att det för närvarande saknas ekonomiskt utrymme inom institutionernas forskningsbudgetar för nya doktorandanställningar 2026, men vi avvaktar kommande beslut om VR-finansierade forskarskolor. Behovet av en långsiktig finansiering av forskarutbildningen kvarstår dock. 

Strategiska och kommunikativa frågor 

Arbetsgruppen för strategiska frågor har drivit arbetet med omvärldsanalys av förskollärarutbildningen (utförd av Dick Åhman) samt utvecklat rutiner för remisshantering.  

22–23 oktober samlades 75 medarbetare från högskolans fyra institutioner för två gemensamma lärarutbildningsdagar med fokus på lärarutbildningsutredningen, kvalitetsarbete och samverkan. I-LUN:s vice ordförande, Mats Tegmark, presenterade även den långsiktiga visionen för lärarutbildningsområdet som bygger på att etablera Högskolan Dalarna som ett attraktivt lärosäte för forskare, lärare, studenter och samverkanspartners inom området, där alla har möjlighet göra skillnad, för individer och för samhället. 

Nya lärarutbildningen 

Arbetet med att möta förslagen i den nationella lärarutbildningsutredningen har intensifierats. Ett första utkast till implementeringsplan har tagits fram av programansvariga och bearbetas vidare av utbildningsutskottet. Målet är att nya utbildningsplaner ska vara klara höstterminen 2026 inför programstart 2027. Det fortsatta arbetet med den nya lärarutbildningen diskuterades både ämnesvis och programvis under lärarutbildningsdagarna i Rättvik under oktober, och ett utlyst uppdrag som operativ samordnare av detta arbete förväntas tillsättas under november. 

Övriga beslut och information 

  • Högskolan Dalarna är ett av fem lärosäten som deltar i regeringens satsning på 'riktade insatser' för högre kunskapsresultat i skolan. 
  • Lärosätet har beviljats två VAK-inriktningar inom det nationella professionsprogrammet (grundlärare 1–6 och ämneslärare grundskolan). Start för det arbetet är under 2026. Ett nätverksmöte med lärosäten som är inblandade i piloten, samt övriga lärosäten som ska genomföra skarpa omgången under 2026, hölls i slutet av oktober. 
  • Diskussioner har förts om låga antagningstal för campusvarianterna av grundlärarprogrammen F–3 och 4–6, där I-LUN på oktobermötet ställde sig bakom att ställa in campusvarianterna med anledning av för få behöriga förstahandssökande. 

 

/ Ordförande Jonas Tosteby och vice ordförande Mats Tegmark

Kontakt
Interimistiska lärarutbildningsnämnden
Senast granskad:
Senast granskad: