Julhälsning från rektor och högskoledirektör

Rektor Jörgen Elbe och högskoledirektör Katarina Hedlund Johansson ser tillbaka på det gånga året. ”Vi är otroligt stolta över vårt lärosäte och över det värde vi skapar tillsammans.”
Rektor Jörgen Elbe och högskoledirektör Katarina Hedlund Johansson.
Rektor Jörgen Elbe och högskoledirektör Katarina Hedlund Johansson.

Året har fortsatt att präglas av arbetet med att stärka högskolans långsiktiga förutsättningar. Efter ett utmanande ekonomiskt läge under 2024 har vi under året tagit viktiga steg i rätt riktning, men givet de ekonomiska förutsättningar som gäller hela högskolesektorn behöver vi fortsätta vara varsamma med hur vi använder våra resurser. Besparingsåtgärder pågår fortfarande inom flera delar av verksamheten och vi vet att det påverkar både planering och arbetsmiljö. För att skapa långsiktig trygghet för högskolans utveckling är det dock viktigt att vi fortsätter att arbeta målmedvetet med ekonomi, kvalitet och arbetsmiljö.

Resultatet från granskningen av vårt kvalitetssäkringsarbete bekräftade att vi har ett robust kvalitetssystem och ett väl fungerande kvalitetsarbete, vilket är glädjande. Den akademiska högtiden som genomfördes i mars blev en mycket uppskattad ceremoni där vi uppmärksammade våra medarbetares akademiska prestationer och meriteringar. Inom utbildningsområdet har vi under hösten uppmärksammat att lärarutbildningen funnits i Falun i 150 år. Att utbilda framtidens lärare är ett av våra viktiga samhällsuppdrag och centralt för både regionens utveckling och högskolans identitet. Lärarutbildningen är dessutom ett område som involverar flera av våra institutioner och omfattar allt från hälsa och teknik till humaniora och språk, vilket gör den till en gemensam angelägenhet för hela högskolan. 

Stort intresse för våra program och kurser

Det starka söktrycket till Högskolan Dalarna fortsätter över flera terminer och visar på ett växande intresse för våra kurser och program. Det är ett tydligt kvitto på det gemensamma arbete som gör våra utbildningar relevanta, attraktiva och efterfrågade. Under året har Högskolan Dalarna varit ett av de lärosäten i landet med störst ökning av nationella sökande. Samtidigt hade vi för sjätte året i rad flest internationella sökande. Under året har vi haft glädjen att följa alla de studenter som avslutat sina studier hos oss – studenter som nu tar med sig sina kunskaper och erfarenheter vidare ut i arbetsliv, fortsatta studier och samhällsuppdrag, lokalt, nationellt och internationellt, och därigenom bidrar till den utveckling och samhällsnytta som är kärnan i vårt uppdrag.

Forskning och utbildning som driver samhällsutveckling

Vårt samhällsuppdrag handlar både om att bedriva forskning som bidrar till förståelse och utveckling och som stärker våra utbildningar, och om att utbilda människor som för tar med sig ny kompetens ut i samhället. Även i år har våra forskningsmiljöer bidragit med ny kunskap, från energiomställning och hållbar industri till pedagogisk utveckling och hälsa. Nedan följer ett axplock över vad som hänt under året.

Fatumo Osman tilldelades i augusti utmärkelsen ”Attraktivt innovationsprojekt” från UU Innovation för Ladnaan-metoden, ett praktiskt verktyg som hjälper kommuner nå och stötta svårnådda familjer och som hoppas bli ett sätt att skapa förtroende och bygga broar mellan människor, kulturer och samhällsstrukturer. Detta är ett fint exempel på hur vår forskning omvandlas till innovation och gör konkret skillnad i människors liv.

Högskolan Dalarna har också i samarbete med Högskolan i Gävle tagit konceptet ”After Work med forskare” till Falun, med två genomförda tillfällen under hösten och fler planeras till våren. Syftet är att skapa en mötesplats mellan forskare och allmänheten. 

Under året har vi fortsatt erövra betydande forskningsanslag. Bland annat har vi beviljats drygt 10 miljoner kronor från Vetenskapsrådet till två forskningsprojekt vid Högskolan Dalarna inom utbildningsvetenskap. Projekten handlar om hur skolans resurser påverkar elever med och utan ADHD samt om hur kön och ämneskunskap formade de tidiga lärarutbildningarna i Sverige.

I samverkan med regionala och nationella aktörer fortsätter vi att bygga relationer och projekt som stärker Dalarnas och samhällets utveckling. Vårt Campus i Borlänge har varit i gång med full verksamhet i mer än ett år. I slutet på augusti besökte äldre- och socialministern campuset och fick ta del av en presentation av det ledarskapsprogram som Högskolan Dalarna utvecklat tillsammans med Dalarnas kommuner. Vid besöket fick vi även tillfälle att lyfta vår forskning och samverkan.

Samarbetet med Region Dalarna och Dalarna Science Park fortsätter att utvecklas, bland annat inom innovationsprojekt som Innovationssluss och BOOST Dalarna. Trepartsamarbetet med Försvarsmakten och Region Dalarna fortsätter, liksom satsningar på forskning och utbildning inom hållbar industri. Dessutom har vi beviljats flera projekt inom vårt interna innovationsstöd via UU Innovation, något som stärker vår förmåga att omvandla forskning till nytta för samhället.

Under hösten blev dessutom Högskolan Dalarna det tusende lärosäte att underteckna den internationella deklarationen Magna Charta Universitatum. Genom detta har vi visat att vi tar ställning för och är beredda att stå upp för akademisk frihet och för lärosätenas institutionella autonomi.

Vad väntar oss 2026?

Inför kommande år fortsätter vi arbetet med att utveckla högskolan genom dialog och samverkan, både internt och med externa partners. Det systematiska arbetsmiljöarbetet fortsätter med fokus på uppföljning, utveckling och en fortsatt god dialog, som är central för att stärka och förbättra arbetsmiljön för alla medarbetare.  Samtidigt ska vi fortsätta fokusera på att ge våra studenter, samverkanspartners och samhället hög kvalitet i vår utbildning och forskning. Vi hoppas även få ökade möjligheter att utveckla våra utbildningar på alla nivåer, och är förväntansfulla inför besked gällande ny forskarutbildning inom hållbara samhällen och organisationer och grundutbildning inom fysioterapi, som båda för närvarande ligger för bedömning hos Universitetskanslersämbetet (UKÄ). Vi ser även fram mot att få starta en ny utbildning inom Assisterande teknik, vilket är ett samarbete mellan institutionen för information och teknik och institutionen för hälsa och välfärd, som syftar till att utbilda studenter som med teknisk expertis ska bidra till att lösa en del av vårdens utmaningar och till att hjälpa människor med olika funktionsnedsättningar.

Parallellt pågår arbetet med att ta fram högskolans strategiska plan för 2027–2030 som ska ge riktning för nästkommande strategiperiod. Under våren kommer vi dessutom att genomföra en kartläggning av allmänhetens och potentiella studenters uppfattning om Högskolan Dalarna för att få faktabaserad kunskap om kännedom, associationer, förtroende och position jämfört med andra lärosäten – viktig fakta för att kunna utveckla vår verksamhet vidare.

Slutligen vill vi säga att vi är otroligt stolta över vårt lärosäte och över det värde vi skapar tillsammans: vår forskning och våra utbildningar gör skillnad för människor, vilket i förlängningen stärker samhällsutvecklingen både regionalt och nationellt. Med nyfikenhet, hängivenhet och gemensamma krafter arbetar vi för att förverkliga vår vision om att skapa öppna vägar till kunskap för ett gott samhälle.

Vi önskar dig en fin avslutning på året och hoppas du under ledigheten får tid för vila och umgänge med nära och kära. Vi ser fram emot att ses igen nästa år.

/Jörgen Elbe och Katarina Hedlund Johansson

 

Senast granskad:
Senast granskad: