Personlig presentation av Lena Dafgård
Lena Dafgård är pedagogisk utvecklare inriktning digital kompetens på NGL-centrum sedan hösten 2019. Hon har bakgrund som språklärare och har lärarlegitimation i bland annat engelska, svenska och franska för grundskolan och gymnasiet. Lena Dafgård har stort intresse för pedagogik och användning av digitala verktyg för att stödja studenters lärande. Hon har en magisterexamen i pedagogik med inriktning mot ledarskap från Skolledarhögskolan vid Uppsala universitet, en breddad magisterexamen i IT-stödd distansutbildning och hon har också läst vuxenpedagogik och IKT-pedagogik. Lena Dafgårds undervisningserfarenhet spänner över grundskola (årskurs 1-9), komvux, kvalificerad yrkeshögskola (KY), uppdragsutbildning på företag samt högre utbildning. Under 2002-2003 undervisade hon på personalvetarprogrammet vid Uppsala universitet och hon har haft kursen ”Skrivande i yrkeslivet” på Institutionen för nordiska språk vid Stockholms universitet i tre år. Som doktorand har hon undervisat på Chalmers och på lärarprogrammen vid Göteborgs universitet.
Lena Dafgårds intresse för högskolepedagogik väcktes 2007-2008, när hon var med och utvecklade PIL-enhetens verksamhet som forskarutbildningsrepresentant i styrgruppen för PIL-enheten, (Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande), som precis hade startat vid Göteborgs universitet. Sedan 2011 har Lena Dafgård varit pedagogisk utvecklare och arbetat med högskolepedagogisk utveckling vid Mälardalens högskola, Högskolan i Skövde och vid Göteborgs universitet 2013-2019. Som pedagogisk utvecklare har hon varit kursansvarig, examinator och undervisat på olika högskolepedagogiska kurser, mest på engelska. Hon har också arbetat med pedagogisk konsultation för att hjälpa lärare att utveckla sin undervisning. Sedan 2013, har hon även haft seminarier för lärare som vill skriva sin pedagogiska portfölj och hon är ofta anlitad som sakkunniggranskare av pedagogiska portföljer.
Lena Dafgård hade sin första distanskurs 1994, vilket var en uppdragsutbildning för Telias medarbetare. Sedan dess har hon själv också studerat mycket på distans och arbetat mycket med fortbildning av lärare inom nätbaserad utbildning både i Finland och i Sverige. Lena Dafgård har skrivit specialanpassat läromedel för distanskurser i engelska (”The Distance Learning Connection”) samt en handbok för blivande distanslärare (”Flexibel utbildning på distans”). Nätbaserad utbildning och användning av teknologier för att stödja studenters lärande är också hennes forskningsintressen. I januari 2020 disputerade Lena Dafgård i Tillämpad informationsteknologi med inriktning mot utbildningsvetenskap på IT-fakulteten vid Göteborgs universitet med avhandlingen ”Digital Distance Education – A Longitudinal Exploration of Video Technology”.
- Hållbara digitala konferenser : erfarenheter och möjligheter, NU2020 : 2020. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Digital Distance Education – A Longitudinal Exploration of Video Technology, Göteborgs universitet, 2020. Doktorsavhandling. .
- How do we optimise the communication situation in desktop conferencing technologies as Zoom?, Pedaforum 2020 Oulu 20-21.8.2020. : 2020. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Vilket inflytande har lärare på sin undervisningsmiljö?, NU2020 : 2020. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Återkoppling - en pedagogisk utmaning för alla högskolelärare, NU2018. : 2018. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Supporting Development of Digital Learning Spaces in Three Dimensions, EDEN 2018 Annual Conference, 17-20 June 2018 in Genoa, Italy: Exploring the Micro, Meso and Macro. Navigating between dimensions in the digital learning landscape : 2018. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Erfarenheter av att undervisa i en ALC-sal i en internationell blended-kurs i högskolepedagogik, Peda-forum-dagarna i Vasa. 16-17.8.2017. : 2017. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- How do teachers reflect upon their teaching in teaching portfolios? : - Analysis of applications to Excellent teacher at the University of Gothenburg., Transforming patterns through the scholarship of teaching and learning. : 2017. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Hur har undervisningen i högskolepedagogik påverkats av lärandemiljön i en ALC-sal? : Erfarenheter från en blended-kurs., HKG2017. Abstrakts. : 2017. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Webbaserad pedagogisk portfölj - för- och nackdelar?, Abstrakt. NU2016. Högskolan i samhället. Samhället i högskolan. : 2016. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Hur reflekterar lärare kring sin undervisning? : Analys av ansökningar till excellent lärare vid Göteborgs universitet., HKG2015. Med avstamp i det pedagogiska idéprogrammet. : 2015. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Vad är det att "sätta studenten i centrum"?, Abstracts NU2014. : 2014. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Utvecklar lärarna sin pedagogiska digitala kompetens i de "behörighetsgivande" högskolepedagogiska kurserna?, Abstracts. NU2014. : 2014. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Desktop conferencing in distance higher education, ICED 2014. Educational Development in a Changing World. : 2014. Konferensbidrag. .
- How can MOOCs, SPOCs, DOCCs, BOOCs influence university teachers' work towards world-class quality?, KUL2014. Utvecklat akademiskt lärarskap för "Utbildning i Världsklass". 15 januari 2014. Chalmers tekniska högskola, Göteborg, Sweden. : 2014. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Vad betyder begreppet "studentcentrerat" och hur används det?, HKG2013. : 2013. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Vilka faktorer påverkar användningen av video i nätbaserad högre utbildning?, NU2012. : 2012. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Application of video in language online courses in higher education., Conference report: International Conference on Languages, E-learning, and Romanian studies June 3-5, 2011 - on the Isle of Marstrand, Sweden. : 2011. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Tillämpning av video i nätbaserade kurser inom högre utbildning., NU2010. : 2010. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Distance Teacher's Professional Development - Why, What, and How? : Why is it so important with teacher professional development in distance learning?, Real learning in virtual worlds. : 2007. Konferensbidrag : refereegranskat. .