Personlig presentation av Anders Persson
Anders Persson har arbetat som lärare och lärarutbildare sedan slutet av 1990-talet. Efter tolv år som lärare i historia och samhällskunskap inom gymnasieskolan påbörjade han sin anställning vid högskolan Dalarna hösten 2011. Här har han främst undervisat i kurser som på olika sätt anknyter till högskolans olika lärarutbildningar.
Hösten 2017 disputerade Persson vid Umeå Universitet på avhandlingen Lärartillvaro och historieundervisning: Innebörder av ett nytt uppdrag i de mätbara resultatens tid. Avhandlingen bygger på ett stort antal intervjuer med lärare som undervisar historia i årskurs 4-6. Med utgångspunkt i ett uttalat existensfilosofiskt perspektiv, väcker den frågor om lärarskapets och historieundervisningens mening.
Persson är fil.dr i Historia med utbildningsvetenskaplig inriktning. Detta sätter också avtryck i merparten av den forskning som han ägnat sig åt efter disputationen. Allt som oftast har Persson rest frågor om skolämnet historias kunskapsinnehåll. Betydelsen av att lämna utrymme för det oväntade och undervisningens livstolkande potential är i dessa fall återkommande teman. I några fall har hans studier riktats mot ett utbildningshistoriskt fält (exempelvis en studie av läroboksfrågor i 1900-talets historieläroböcker och ett pågående bokprojekt runt pedagogiska uppsatser i lärarinneseminariet i Falun 1916-1936). Merparten av den forskning som Persson bedrivit har dock snarare utgått från uttalat ämnesdidaktiska frågor. Bland de redan avslutade projekt som Persson deltagit i märks exempelvis det internationella läroboksforskningsprojektet “Teaching the Cold War: International Perspectives on Memory Practices in Educational Media and in the Classroom med Georg-Eckert-Institute, Leibniz Institute for International Textbook Research” (projektansvarig prof. Barbara Christophe) och det tvååriga projekt om lärares bedömningspraktik i historia och samhällskunskap som (tillsammans med Mikael Berg) genomfördes i nära samarbete med gymnasieförbundet VBU.
För närvarande (2020-2022) deltar Persson på 30% av sin tjänst i det vr-finansierade projektet ”Kontroversiella samhällsfrågor i samhällsorienterande undervisning”, som leds av prof. Anna Larsson vid Umeå universitet. Under motsvarande tvåårsperiod arbetar Persson (tillsammans med Mikael Berg) dessutom med det kombinerade forsknings- och skolutvecklingsprojektet: ”Jag, samhället och framtiden: undervisning i samhällskunskap och historia bland elever på gymnasieskolans yrkesförberedande program”.
- Graderande granskning och förklarade glapp : Svensk historie- och samhällskunskapsdidaktisk forskning om lärares bedömningspraktik 2009–2019, Nordidactica, 2020, No. 1, 18-44. Artikel : refereegranskat. .
- Att resonera nyanserat i Samhällskunskap : ett begränsande eller vidgande kunskapskrav?, SO-didaktik, 2020, No. 9, 70-75. Artikel. .
- On historical thinking and the history educational challenge, Educational Philosophy and Theory, 2020, 1-11. Artikel : refereegranskat. .
- Helen Persson, Historia i futurum: Progression i historia i styrdokument och läroböcker 1919–2012, 2019. .
- Americans and Russians as Representatives of ‘Us’ and ‘Them’ : Contemporary Swedish School History Textbooks and their Portrayals of the Central Characters of the Cold War, Ingår i: The Cold War in the Classroom, Palgrave Macmillan, 2019. Kapitel av bok. .
- Kolonisatör eller turist? : Frågor och arbetsuppgifter i svenska historieläromedel under en tid av kunskapsideologisk förhandling, Nordic Journal of Educational History, 2019, Vol. 6, No. 2, 45-72. Artikel : refereegranskat. .
- Att använda historiska begrepp, Ingår i: Historiedidaktik i praktiken, Gleerups Utbildning AB, 2018. Kapitel av bok. .
- Historieundervisningens existentialiserande potential, Nordidactica, 2017, No. 2, 59-74. Artikel : refereegranskat. .
- Lärartillvaro och historieundervisning : innebörder av ett nytt uppdrag i de mätbara resultatens tid, Umeå universitet, 2017. Doktorsavhandling. .
- Mormor, oönskade tyskar och en hänsynslös dansk : Några reflektioner om identifikation och mening, efter en kritisk läsning av en nyutgiven lärobok i historia för den svenska grundskolans mellanår, Ingår i: Kulturell reproduktion i skola och nation, Gidlunds, 2016. Kapitel av bok. .
Examensarbete i historia för ämneslärarexamen, inriktning gymnasieskolan (AHI23W)
Historia II med didaktisk inriktning (GHI2CR)
Historia II med didaktisk inriktning (HI1015)
Samhällsorienterande ämnen, årskurs 4-6 (PG1019)