
Personlig presentation av Juvas Marianne Liljas
Dr.JUVAS MARIANNE LILJAS, f. 1956 är Docent i musikpedagogik ochuniversitetslektor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Hon disputeradepå avhandlingen "Vad månde blifva af dessa barnen?": Enstudie av David Björlings pedagogik och dess bakgrund i äldre sångundervisningstraditioner(2007) och har därefter ägnat sig åt lärarutbildning och forskning av informellaundervisningsmiljöer där den demokratiska skolans framväxt, högre utbildningoch musikutbildningens proveniens förenats i gemensamma forskningsinsatser. Honhar deltagit i två större forskningsprojekt med koppling till hur den Nordiskaoperan situerades under 1800-talet och Musikfolkhögskolans utbildningsideologier. Liljas' Utbildningshistoriskaforskningsintresse riktas mot 'Musikalisk fostran' som encentral del i en större reformpedagogisk kontext med betydelse förskolans historia och samhällsuppdrag. Främst gestaltar sig denna inom det pågående projektetSiljanskolans betydelse för det svenska musikämnets identitet ochsjälvförståelse under 1940- 50 och 60-talen. Jag leder för närvarande tre forskningsprojekt om Musikalisk interaktion i förskolan, Structural integration of international competencies in teacher education och det tvärdisciplinära projektet Internationalization and sustainabilty in the Learning goals in higher education from an interdisciplinary research perspective. Jag anlitas för sakkunniggranskningar och Peer Review och deltar i mediala sammanhang som forskarröst i SVTs dokumentärer som Gullan: pianist, pedagog, pionjär. Kulturredaktionen 2020.
-
Den musikaliska salongen i Falun under 1800-talet
-
Internationalisering och hållbarhet i den högre utbildningens lärandemål från ett interdisciplinärt forskningsperspektiv
-
Musikalisk interaktion i förskolan
-
Siljanskolans betydelse för det svenska musikämnets identitet och självförståelse under 1930- 40 och 50-talen
-
Strukturerad integration av internationella kompetenser i lärarutbildningen
- ‘I can teach you that’ : A study of musical interaction as a learning-generating practice in Swedish pre-school everyday environments, Early years, 2020. Artikel : refereegranskat. .
- Gullan : pianist, pedagog, pionjär, Kulturredaktionen, 2020. .
- Structural integration of internationalisation in learning goals in higher education, Imagine Tomorrow : 2019. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- The Siljan School : A Swedish example of reformpedagogy with a focus on arts and the history of women, The European Journal of Philosophy in Arts Education, 2019, Vol. 4, No. 2, 6-60. Artikel : refereegranskat. .
- ”Från pappas lydige Henric" : Pedagogiska perspektiv på det tidiga 1800-talets bildningsresande, Nordic Journal of Educational History, 2019, Vol. 6, No. 2, 73-99. Artikel : refereegranskat. .
- Mål 3: Alla studenter som tar examen från högskolan har utvecklat sin internationella förståelse eller interkulturella kompetens : Högskolan Dalarnas pilotprojekt angående Internationalisering och det akademiska värdet av mobilitet: Erfarenheter från arbetet med att internationalisera utbildningens innehåll genom att se över lärandemålen, 2018. Konferensbidrag. .
- "En sagolik skola - folkskolan 175 år" : Siljanskolan som forskningsprojekt och pedagogiskt alternativ till folkskolan i Sverige., 2018. Konferensbidrag. .
- Ingen oförarglig sångerska: Dorothy Irving: sångerska, pedagog, folkbildare, Svenska Samfundet för Musikforskning, 2018. .
- 'Resan' som metafor för inre och yttre (ut)bildning i det förindustriella utbildningslandskapet, : 2018. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Om Siljanskolan, Dalarna och drömmen om en annan folkskola : Presentation av ett forskningsprojekt från Högskolan Dalarna, 2018. Konferensbidrag. .
- "Det måste ha varit något fel i vår sånguppfostran" : Siljanskolans replik på det reformpedagogiska idéklimatet under 1900-talets första hälft, Ingår i: Årsböcker i svensk undervisningshistoria, Föreningen för svensk utbildningshistoria, 2017. Kapitel av bok. .
- "Det måste vara något fel i vår musikuppfostran", Program Svenska historikermötet 10–12 maj 2017 Mittuniversitetet – Campus Sundsvall : 2017. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Folkhögskolor i Danmark och Sverige - identiska tvillingar i skilda nationella utmaningar? : "Hvad är syftesmålet med sången i folkhögskolan?", Nationaliteter i Norden : 2017. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Den utbildningshistoriska betydelsen av Siljanskolans privatarkiv, 2017. Konferensbidrag : populärvetenskaplig. .
- "En ny musikuppfostran" : Reformpedagogiska anspråk i Siljanskolans bildningsinnehåll, Nordic Journal of Educational History, 2016, Vol. 3, No. 1, 47-74. Artikel : refereegranskat. .
- Ricoeur och narrativen ur ett utbildningsvetenskapligt perspektiv, Ingår i: Karlstad University Studies, Karlstads universitet, 2015. Kapitel av bok. .
- "Så wille jag kunna spela fortepiano" : Resebrevens betydelse för reservglömskan, Ingår i: Royal College of Music Stockholm, KMH Förlaget, 2015. Kapitel av bok. .
- Alternativ pedagogik i internationellt och lokalt perspektiv : Siljanskolans betydelse för det svenska musikämnets identitet och självförståelse under tre decennier, 2015. Konferensbidrag : refereegranskat. .
- Den Munktellska salongen i Falun : En studie i salongens pedagogik under 1800-talet, Ingår i: Kungl. Skytteanska Samfundets Handlingar AB Acta Regiea Societatis Skytteane och Umeå Studies in History and Education A Book Series in Educational History, History Education and Historical Culture, Uppsala universitet, 2015. Kapitel av bok. .
- Den musikaliska salongen i Falun : En studie av den borgerliga salongen som pedagogisk miljö, Nordic Research in Music Education Yearbook, 2013, Vol. 14, 47-71. Artikel : refereegranskat. .
- The Music Salon in Falun During the 19th Century, Ingår i: Arbetsrapport / Högskolan Dalarna, Högskolan Dalarna, 2013. Kapitel av bok. .
- Folkmusikundervisningen på fiol och gitarr och dess historiska rötter, Nordic Research in Music Education: yearbook, 2013, Vol. 14, 73-89. Artikel : refereegranskat. .
- Musikfolkhögskolans utbildningsideologier, Ingår i: Vetenskapsrådets rapportserie, Vetenskapsrådet, 2012. Kapitel av bok. .
- The Björling 'Opera' : A children's Nursery Academy and an Italian Conservatory in Miniature, Ingår i: DocMus Research Publications, Sibelius Academy, 2012. Kapitel av bok. .
- Manifesta och latenta ideologier om lärande inom svensk spelmansrörelse under 1920-talet, Nordic Research in Music Education Yearbook, 2012, Vol. 13, No. 9, 115-130. Artikel : refereegranskat. .
- Att vandra mellan det teoretiska och det praktiska : Ett samtal kring forskning inom musik, musikvetenskap och musikpedagogik i undervisningens vardag, Stockholms Musikpedagogiska Instituts 50-års jubileum : 2010. Konferensbidrag. .
- En stjärna föds när en annan slocknat : en dokumentär om David Björling, Jussi Björlings far, YLE, Radio Vega, 2010. .
- Från Mousiké till Musisk pedagogik : En utbildningsvetenskaplig studie i hur bildningsteoretiska resonemang och didaktisk teori konkretiseras i värdegrundsarbetet och dess praktiska tillämpning, 11:e Nordiska lärarutbildningskonferensen : 2010. Konferensbidrag. .
- Den Munktellska salongen i Falun : Bildning, industri och kultur under 1800-talet, Norrlandsfrågan: Erfarenheter av bildning, utbildning och undervisning i nationalstatens periferi. Nationella forskarskolan i utbildningshistoria, Uppsala universitet : 2010. Konferensbidrag. .
- Från mousiké till musisk pedagogik : en ämnesdidaktisk fördjupning, Ingår i: Södertörn Studies in Higher Education, Södertörns högskola, 2010. Kapitel av bok. .
- Den musikaliska salongen i Falun som inspiration för högre musikutbildning under 1800-talets senare hälft, Skrifter utgivna av Stiftelsen Bonäs Bygdegård : 2009. Konferensbidrag. .
- David Björlings pedagogy in a context of older singing traditions, Le chant passé et présent: Innovation et Tradition. ICVT7 International Congress of Voice Teachers Folies Bergères, Paris 15-19 Juli 2009. : 2009. Konferensbidrag. .
- "Vad månde blifva af dessa barnen?" : En studie av David Björlings pedagogik och dess bakgrund i äldre sångundervisningstraditioner, Nordic Research in Music Education, 2008, 259-267. Artikel : refereegranskat. .
- Om David Björlings barnsångskola som han formar med sönerna och deras konsert- och turnéverksamhet, Röstakademin: Stockholms Musikpedagogiska Institut : 2008. Konferensbidrag. .
- Hur såg det vokala utbildningslandskapet ut i Stockholm kring förra sekelskiftet och vilka var sångskolorna på modet?, Röstakademin. Stockholms Musikpedagogiska Institut : 2008. Konferensbidrag. .
- "Vad månde blifva af dessa barnen?" : En studie av David Björlings pedagogik och dess bakgrund i äldre sångundervisningstraditioner, Jussi Björling: Jussi Björlingsällskapets tidning, 2008, No. 41, 8-13. Artikel. .
- "Vad månde blifva af dessa barnen?" : om David Björling och hans sjungande söner, Nordisk sångpedagogisk konferens. Ålands musikinstitut Mariehamn 1-2 mars 2008. : 2008. Konferensbidrag. .
- Slit bakom röstfenomenet Jussi Björling, Sveriges Radio SR, 2007. .
- Björlingskolan : Sångutbildning under 1900-talets början, SSTPF : 2007. Konferensbidrag. .
- Tidig inlärning bakom Jussi Björlings framgångar, Sveriges Radio, 2007. .
- Vad månde blifva af dessa barnen? : en studie av David Björlings pedagogik och dess bakgrund i äldre sångundervisningstraditioner, KMH förlaget, 2007. Doktorsavhandling. .
- A study of David Björlings way of teaching, Forskningsseminarium Sibelius-Akademien : 2007. Konferensbidrag. .
- David Björling som sångpedagog, Musikvetenskap idag. Swedish Society for Musicology SSM : 2005. Konferensbidrag. .
- Theories behind Jussi Bjorling's early music training and David Bjorling's pedagogical influences, The 4th Jussi Björling Congres 2004 : 2004. Konferensbidrag. .
- Jussi Björling : den siste bel cantosångaren?, 2003. .
- Hur Jussi Björling formades till sångare : En historik studie kring sångskolor och äldre sångundervisningsideal i svensk belysning, 2003. Konferensbidrag. .