1. Outdoor Education with a didactical perspective
Andersson, S. (2004). Skidåskådning : att leda är att lära : ledarskap, teknik, metodik, tips (-). Stockholm: SISU idrottsböcker.
Book / Anthology
Backman, E. (2011). Friluftsliv, idrott och skola i förändring. In K. Sandell, J. Arnegård, & E. Backman (Ed.), Friluftssport och äventyrsidrott - utmaningar för lärare, ledare och miljö i en föränderlig värld ( pp. 1-20). Lund: Studentlitteratur.
Chapter in book
Bäckström, Å. (2011). Inkludering och exkludering. In K. Sandell, J. Arnegård, & E. Backman (Ed.), Friluftssport och äventyrsidrott - utmaningar för lärare, ledare och miljö i en föränderlig värld ( pp. 1-2). Lund: Studentlitteratur.
Chapter in book
Dahl, L., Standal, O. F., & Moe, V. F. (2018). Norwegian teachers’ safety strategies for Friluftsliv excursions: implications for inclusive education. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 19(3), 256-268. DOI: 10.1080/14729679.2018.1525415
Journal
Greilert, L., & Hogedal, L. (2010). Hitta rätt : en introduktion till karta och kompass (-). Stockholm: SISU idrottsböcker.
Book / Anthology
Lundvall, S. (2011). En genusanalys. In K. Sandell, J. Arnegård, & E. Backman (Ed.), Friluftssport och äventyrsidrott - utmaningar för lärare, ledare och miljö i en föränderlig värld ( pp. 1-2). Lund: Studentlitteratur.
Chapter in book
Nordgren, M. (2013). Första hjälpen i terräng (4th ed.). Östersund: Svenska liftanläggningars organisation (SLAO).
Book / Anthology
Öhman, M., & Öhman, J. (2011). Kroppen i friluftslivet. In K. Sandell, J. Arnegård, & E. Backman (Ed.), Friluftssport och äventyrsidrott - utmaningar för lärare, ledare och miljö i en föränderlig värld ( pp. 1-1). Lund: Studentlitteratur.
Chapter in book
Sandell, K. (2011). Idrott, sport, äventyr och friluftsliv – en introduktion. In K. Sandell, J. Arnegård, & E. Backman (Ed.), Friluftssport och äventyrsidrott - utmaningar för lärare, ledare och miljö i en föränderlig värld ( pp. 1-15). Lund: Studentlitteratur.
Chapter in book
Svensson, D. (2014). I fäders spår? Längdskidåkningens landskap som kulturarv. RIG, Kulturhistorisk tidskrift, 96(4), 193-212.
Journal
Thorell, C., & Wallström, M. (2005). När isen lockar : en introduktion i att åka långfärdsskridskor (1st ed.). Stockholm: SISU idrottsböcker. ISBN: 91-85433-01-2
Book / Anthology
Tordsson, B. (2006). Perspektiv på friluftslivets pedagogik. CVU Sönderjylland, University College.
Government publication
2. Humanbiology with a didactical perspective
Kenney, W. L., Wilmore, J. H., & Costill, D. L. (2020). Physiology of sport and exercise (Seventh edition.). Champaign, IL: Human Kinetics. ISBN: 9781492572299
Book / Anthology
Larsson, H. (2016). Idrott och hälsa : i går, i dag, i morgon (1st ed.). Stockholm: Liber.
Larsson, H. (2013). Sport physiology research and governing gender in sport—a power–knowledge relation?. Sport, Education and Society, 18(3), 334-348.
Journal
Paulsson, J., & Svalner, D. (2014). Idrott och Hälsa 1&2 (-). Malmö: Roos & Tegnér.
Book / Anthology
Wirhed, R. (2007). Anatomi med rörelselära och styrketräning (4th ed.). Bjursås: Harpoon publication.
Book / Anthology
3. Movement with a didactical perspective
Berg, U. (2008). Metodik i redskap (2nd ed.). Stockholm: Svenska gymnastikförbundet.
Book / Anthology
Collier, D., Haibach, P., & Reid, G. (2011). Motor learning and development (-). Champaign, IL: Human Kinetics.
Book / Anthology
Ericsson, I. (2005). Rör dig - lär dig : motorik och inlärning (-). Stockholm: SISU idrottsböcker.
Book / Anthology
Hammar, L., & Johansson, I. (2008). Visst kan ALLA vara med! : i idrott, lek och spel (-). Örebro: Varsam.
Book / Anthology
Hopper, T. (2002). Teaching Games for Understanding: The Importance of Student Emphasis over Content Emphasis. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 73(7), 44-48.
Journal
Huitfeldt, Å. (2003). Rörelse och idrott (-). Stockholm: Liber.
Larsson, H., & Nyberg, G. (2016). Rörelseförmåga i idrott och hälsa : en bok om rörelse, kunskap och lärande (-). Lund: Studentlitteratur.
Book / Anthology
Lundvall, S., & Meckbach, J. (2012). Tid för dans. In H. Larsson, & J. Meckbach (Ed.), Idrottsdidaktiska utmaningar ( pp. 1-16).
Chapter in book
Nyberg, G., Barker, D., & Larsson, H. (2020). Exploring the educational landscape of juggling – challenging notions of ability in physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 25(2), 201-212. DOI: 10.1080/17408989.2020.1712349
Journal
Nyberg, G., Barker, D., & Larsson, H. (2021). Learning in the educational landscapes of juggling, unicycling, and dancing. Physical Education and Sport Pedagogy, 26(3), 279-292. DOI: 10.1080/17408989.2021.1886265
Journal
Pedersen, A., & Sigmundsson, H. (2004). Motorisk utveckling : nyare perspektiv på barns motorik (-). Lund: Studentlitteratur.
Book / Anthology
Robinson, D., & Melnychuk, N. (2009). Assessing Games Understanding, Strategies. A Journal for Physical and Sport Educators, 22(5), 25-28.
Journal
Stening-Furén, B. (2015). Metodik och teknik i matta och hopp (4th ed.). Stockholm: Svenska gymnastikförbundet.
Book / Anthology
Styrke, B. (Ed.). (2015). Kunskapande i dans : om estetiskt lärande och kommunikation (1st ed.). Stockholm: Liber.
Book / Anthology
Sundlöf, E., & Wikström, P. (2016). Friidrott för barn (2nd ed.). Stockholm: SISU idrottsböcker.
Book / Anthology
Widlund, H. (2003). Friidrott för ungdom : 14-17 år (-). Farsta: SISU idrottsböcker.
Book / Anthology
Kompendium: Hoppa rätt med trampett.
Text
4. Assessment and Grading in Physical Education and Health 1
Håkanson, R. (2016). Dokumentation i idrott och hälsa – en omöjlig ekvation?. In H. Larsson (Ed.), Vad händer i praktiken? Lärare utforskar idrott och hälsa ( pp. 71-81). Stockholm: Gymnastik- och idrottshögskolan.
Chapter in book
Redelius, K. (2012). Betygssättning i idrott och hälsa – en didaktisk utmaning med pedagogiska konsekvenser. In H. Larsson, & J. Meckbach (Ed.), Idrottsdidaktiska utmaningar (2nd ed., pp. 217-232). Stockholm: Liber.
Chapter in book
Redelius, K., Fagrell, B., & Larsson, H. (2009). Symbolic capital in physical education and health: To be, to do or to know?” That is the gendered question. Sport, Education and Society, 2, 245-260.
Journal
Seger, I. (2016). Betygsättning – ett (o)möjligt uppdrag?. In H. Larsson (Ed.), Vad händer i praktiken? Lärare utforskar idrott och hälsa ( pp. 129-140). Stockholm: Gymnastik- och idrottshögskolan.
Chapter in book
5. Assessment and grading in physical education and health 2
Jönsson, A. (2011). Lärande bedömning (2nd ed.). Malmö: Gleerup.
Book / Anthology
Lindberg, V., Lindström, L., & Pettersson, A. (Eds.). (2011). Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap (2nd ed.). Stockholm: Stockholms universitets förlag.
1. Outdoor Education with a didactical perspective
(2019, December 18). Podd om friluftsliv. [Broadcast].
Streaming media
2. Humanbiology with a didactical perspective
(2019). Lärobok i idrott och hälsa för gy eller 7-9 (xxx).
Book / Anthology
3. Movement with a didactical perspective
Alsarve, D., Jacobsson, J., & Helgesson, J. (2017). Idrottsundervisning och maskulinitetens hegemoni-Genus och inflytande i gymnasieskolans ämne ”Idrott och hälsa”. Scandinavian sport studies forum, 8, 197-219.
Journal
Quennerstedt, M. (2019). Physical education and the art of teaching: transformative learning and teaching in physical education and sports pedagogy. Sport, Education and Society, 24(6), 611-623. DOI: 10.1080/13573322.2019.1574731
Journal
4. Assessment and Grading in Physical Education and Health 1
Svennberg, L., Meckbach, J., & Redelius, K. (2016). Swedish PE teachers struggle with assessment in a criterion-referenced grading system. Sport, Education and Society, 23(4), 381-393. DOI: 10.1080/13573322.2016.1200025
Journal
5. Assessment and grading in physical education and health 2
Svennberg, L., Meckbach, J., & Redelius, K. (2016). Swedish PE teachers struggle with assessment in a criterion-referenced grading system. Sport, Education and Society, 23(4), 381-393. DOI: 10.1080/13573322.2016.1200025
Journal
To improve our users’ experience, we use cookies on the du.se website for analytical purposes. By choosing to surf our website, you also accept the use of cookies.