or
Bibliography for:
Approved 15 Dec 2023

Evaluation and Development Work in Primary School Grades 4-6 (APG276)

V3GF3 (Spring 2024, 25%, Day, Normal, Falun, Round 1, ORD)

Literature

  • Blossing, U., & Wennergren, A. (2019). Kollegialt lärande : resan mot framtidens skola (1st ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144111254
    Book / Anthology
  • Carlgren, I. (2005). Om nödvändigheten av ett kunskapsobjekt för ett kunskapsprocucerande utvecklingsarbete. Vetenskapsrådet. Forskning av denna världen II - om teorins roll i praxisnära forskning, 123-137.
    Journal
  • Carlgren, I. (Ed.). (2017). Undervisningsutvecklande forskning : exemplet learning study (Första upplagan). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789140695888
    Book / Anthology
  • Eriksson, I. (2018). Lärares medverkan i praktiknära forskning: Förutsättningar och hinder. Utbildning och lärande, 12(1), 27-40.
    Journal
  • Frisk, A. (2016). Från orsak till mening – att kunna relatera ritualer till centrala tankegångar inom olika religioner. Forskning om undervisning och lärande, 1(4), 50-72.
    Journal
  • Frohagen, J. (2016). Att kunna såga rakt. Om manuell bildning i skolämnet slöjd.. Techne series: Research in sloyd education and crafts science. A, 23(2), 16-33.
    Journal
  • Håkansson, J., & Sundberg, D. (2016). Utmärkt skolutveckling : forskning om skolförbättring och måluppfyllelse (Första utgåvan, första tryckningen). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127141940
    Book / Anthology
  • Högberg, S. (2015). Om lärarskapets moraliska dimension : ett perspektiv och en studie av lärarstuderandes nätbaserade seminariesamtal (1st ed.). Örebro: Örebro university. ISBN: 978-91-7529-105-5
    Book / Anthology
  • Larsson, P., & Löwstedt, J. (2014). Strategier och förändringsmyter : ett organiseringsperspektiv på skolutveckling och lärares arbete (2nd ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144097268
    Book / Anthology
  • Olander, M. H., & Selin, P. (2016). Learning as a Merged Phenomenon of the Learner and the Content to Be Learned. Creative Education, 07(10), 1382-1391. DOI: 10.4236/ce.2016.710143
    Journal
  • Runesson, U., & Gustafsson, G. (2012). Sharing and developing knowledge products from Learning Study. International Journal for Lesson and Learning Studies, 1(3), 245-260. DOI: 10.1108/20468251211256447
    Journal
  • Scherp, H. (2013). Lärandebaserad skolutveckling : lärglädjens förutsättningar, förverkligande och resultat (1st ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144084046
    Book / Anthology
  • Selander, S., & Kress, G. R. (2010). Design för lärande : ett multimodalt perspektiv (1st ed.). Stockholm: Norstedt. ISBN: 9789113022956
    Book / Anthology
  • Skolverket. (2020). Att ställa frågor och söka svar. Retrieved 2023 December 15 from https://www.skolverket.se/publikationsserier/forskning-for-skolan/2020/att-stalla-fragor-och-soka-svar.
    Website
  • Ytterligare artiklar eller utdrag ur bok/antologi kan tillkomma.
    Text

Reference literature

  • Berg, G., & Scherp, H. (Eds.). (2003). Skolutvecklingens många ansikten (Första upplagan). Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. ISBN: 9185128155
    Book / Anthology
  • Högberg, S. (2020). Lärares gemensamma ledarskap. In Lärare som ledare. I och utanför klassrummet. (2nd ed., pp. 263-286). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 978-91-44-13342-3
    Chapter in book
  • Lundahl, C. (2014). Bedömning för lärande (2nd ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144101491
    Book / Anthology