Catomeris, C. (2004). Det ohyggliga arvet : Sverige och främlingen genom tiderna. 1st ed. Stockholm: Ordfront. ISBN: 9173249963
Book / Anthology
Duvold, K. & Berglund, S. (2010). Minoritetsstrategier. In Europeisk mosaik. Helsingfors: Magma, pp. 3-319.
Chapter in book
Elenius, L. (2009). Norden som minoritetspolitiskt experiment. In Elenius, L. (ed.) Är vi inte alla minoriteter i världen?. Stockholm: Ordfront, pp. 3-259.
Chapter in book
Elenius, L. (2022). Minoritet - Den globala rädslan för fåtalet. In Karlsson, K. (ed.) Natur och Kulturs Globalhistoria. Stockholm: Natur och Kultur, pp. 3-563.
Chapter in book
Hazell, B. (2011). Århundraden av förföljelse. In Resandefolket: Från tattare till traveller. 2nd ed. Stockholm: Ordfront, pp. 1-680.
Chapter in book
Hylland Eriksen, T. (2002). Minorities and the state. In Ethnicity and nationalism. 2nd ed. London: Pluto, pp. 1-199.
Chapter in book
Jenne, E. (2007). The Theory of Ethnic Bargaining. In Ethnic bargaining. Ithaca, NY: Cornell University Press, pp. 1-273.
Chapter in book
Lundmark, L. (2010). Stulet land : svensk makt på samisk mark. [Ny utg.]. Stockholm: Ordfront. ISBN: 9789174419870
Selling, J. (2020). Romers och resandes emancipation i Sverige: Historisk översikt. In Frigörelsen: Romers och resandes emancipation i Sverige och i andra länder. Stockholm: Carlssons, pp. 1-270.
Sjögren, D. (2010). Den säkra zonen : motiv, åtgärdsförslag och verksamhet i den särskiljande utbildningspolitiken för inhemska minoriteter 1913-1962. 1st ed. Umeå: Institutionen för idé- och samhällsstudier, Umeå universitet. ISBN: 9789174590296
Book / Anthology
Sorgenfrei, S. (2022). De kommer att vara annorlunda svenskar. In De kommer att vara annorlunda svenskar: berättelsen om Sveriges första muslimer. Stockholm: Norstedts, pp. 1-334.
Chapter in book
Svanberg, I. & Tydén, M. (2005). Tusen år av invandring : en svensk kulturhistoria. 3rd ed. Stockholm: Dialogos. ISBN: 9175041669
Book / Anthology
Vilà-Valls, L. (2023). Genomic Insights into the Population History of the Resande or Swedish Travelers. Genome Biology and Evolution, Volume 15(Issue 2), pp. 1-10. Available at: https://doi.org/10.1093/gbe/evad006.
Journal
Werner, J. (2021). Är svensken vit?. In Kritvit? Kritiska vithetsperspektiv i teori och praktik. 1st ed. Lund: Studentlitteratur, pp. 1-401.
Chapter in book
3. The Holocaust: Heroes, Executioners and Bystanders
Edgren, H. (ed.). (2013). Looking at the onlookers and bystanders. Interdisciplinary approaches to the causes and consequenses of passivity. The Living History Forum.
Book / Anthology
Gut Opdyke, I. (1999). In my hands. Memories of a holocaust rescuer. (Eller senare utgåva). New York: Anchor Books.
Book / Anthology
Haffner, S. (2002). En tysk mans historia: minnen 1914-1933. (Eller senare utgåva). Stockholm: Norstedts.
Book / Anthology
Lower, W. (2014). Hitlers furier. Tyska kvinnor i förintelsens tjänst. Stockholm: Fischer & Co.
Book / Anthology
Neitzel, S. & Welzer, H. (2013). Soldater. Om kamp, dödande och död. Stockholm: Brombergs.
Welzer, H. (2007). Gärningsmän. Hur helt vanliga människor blir massmördare. Göteborg: Daidalos.
Book / Anthology
4. The Learning and Teaching of History III: Teaching History
Åström Elmersjö, H. (2015). “Historical Culture and Peace Education: Some Issues for History Teaching as a Means of Conflict Resolution”. In Reynolds, R. & et al. (ed.) Contesting and Constructing International Perspectives in Global Education. Rotterdam: Sense Publishers, pp. 161-172.
Chapter in book
Berg, M. (2021). Combining time and space: An organizing concept for narratives in history teaching. Acta Didactica Norden, 15(1), pp. 1-23. DOI: 10.5617/adno.7860
Journal
Cohen, S. (2022). "Vi lever ju i framtidens historia": En undersökning av gymnasieelevers epistemologiska uppfattningar i historia och narrativa kompetens. Available at: http://diva-portal.org [13 Dec. 2022].
Website
Deldén, M. (2016). "Det räcker inte att bara visa en film: Historisk spelfilm i undervisningen". In Larsson, A. (ed.) Medier i historieundervisningen: Historiedidaktisk forskning i praktiken. Umeå: Institutionen för idé- och samhällsstudier, pp. 179-195. Available at: http://du.diva-portal.org/smash/get/diva2:1182699/FULLTEXT01.pdf.
Chapter in book
Donnelly, D. (2014). “Using Feature Films in Teaching Historical Understanding: Research and Practice”. Agora 49, (no. 1), pp. 4-12.
Journal
Johansson, C. (2014). Högstadieungdomar skriver historia på bloggen: Undervisning, literacy och historiemedvetande i ett nytt medielandskap. Umeå: Umeå universitet.
Book / Anthology
Karlsson, K. & Zander, U. (eds.). (2014). Historien är närvarande : historiedidaktik som teori och tillämpning. 1st ed. Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144096384
Book / Anthology
Nygren, T. (2019). Fakta, fejk, fiktion : källkritik, ämnesdidaktik, digital kompetens. Första utgåvan. Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127823587
Book / Anthology
Parkes, R. J. (2009). “Teaching History as Historiography: Engaging Narrative Diversity in the Curriculum”. International Journal of Historical Learning, Teaching and Research 8, (2), pp. 118-132.
Journal
Porat, D. A. (2004). “It’s Not Written Here, but This Is What Happened: Students’ Cultural Com-prehension of Textbook Narratives on the Israeli-Arab Conflict.”. American Educational Research Journal 41, (no. 4 (December 1, 2004): 963-96), pp. 963-996.
Journal
Rantala, J. (2011). “Assessing Historical Empathy through Simulation - How Do Finnish Teacher Students Achieve Contextual Historical Empathy?”. Nordidactica - Journal of Hu-manities and Social Science Education, (no. 1), pp. 58-76.
Journal
Reisman, A. (2012). “The ‘Document-Based Lesson’: Bringing Disciplinary Inquiry into High School History Classrooms with Adolescent Struggling Readers”. Journal of Curriculum Studies 44, (no. 2), pp. 233-264.
Journal
Seixas, P. (1993). “Popular Film and Young People’s Understanding of the History of Native American-White Relations.”. The History Teacher 26, (no. 3 (May 1, 1993)), pp. 351-370. DOI: 10.2307/494666
Journal
Thorp, R. (2015). “Representation and Interpretation: Textbooks, Teachers, and Historical Culture”. IARTEM E-Journal 7, (no. 2 (September 2015)), pp. 73-99.
Journal
Lgr11 och Gy11 (ämnesplaner i historia, elektroniskt tillgängliga via www:skolverket.se).
Text
Tillkommer förslag på valbar litteratur motsvarande 200 s. i samråd med läraren..
Text
Reference literature
Course modules
1. Modernity and Culture 1800-2000
2. Educational History
3. The Holocaust: Heroes, Executioners and Bystanders
4. The Learning and Teaching of History III: Teaching History
Endacott, J. & Brooks, S. (2013). An Updated Theoretical and Practical Model for Promoting Historical Empathy. Social Studies Research and Practice, 8(1), pp. 41-58. DOI: 10.1108/ssrp-01-2013-b0003
Journal
Grever, M. & Adriaansen, R. (2019). Historical consciousness: the enigma of different paradigms. Journal of Curriculum Studies, 51(6), pp. 814-830. DOI: 10.1080/00220272.2019.1652937
Journal
Halldén, O. (1986). Learning History. Oxford Review of education, 12(1), pp. 53-66.
Journal
Halldén, O. (1994). On the Paradox on Understanding History in an educational setting. In Leinhardt., Beck. & Stainton. (ed.) Teaching and Learning in History. Hillsdale: LEA, pp. 27-46.
Chapter in book
Nordgren, K. (2016). How to Do Things With History: Use of History as a Link Between Historical Consciousness and Historical Culture. Theory & Research in Social Education, 44(4), pp. 479-504. DOI: 10.1080/00933104.2016.1211046
Journal
Förslag på referensläsning tillkommer vid kursstart..
Text
Körber, Andreas. "Historical Consciousness, Historical Competencies - and beyond? Some Conceptual Development within German History" Didactics. 2015..
Text
To improve our users’ experience, we use cookies on the du.se website for analytical purposes. By choosing to surf our website, you also accept the use of cookies.