or
Bibliography for:
Approved 24 Jun 2025

Professional Teaching and School Development (including 10 credits Placement) (GPG3EV)

H3NEP (Autumn 2025, 50%, Day, Distance, Falun, Round 1, ORD)

Literature

  • Gustavsson, S., Henning Loeb, I., & Kvarnemo, C. (2018). Lärande för hållbar utveckling i yrkeslärarutbildning. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 8(3), 19-35. DOI: 10.3384/njvet.2242-458x.188319
    Journal

Course modules

1. Development Work
  • Håkansson, J., & Sundberg, D. (2016). Utmärkt skolutveckling : forskning om skolförbättring och måluppfyllelse (1st ed.). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127141940
    Book / Anthology
  • Hirsh, Å., & Olin Almqvist, A. (Eds.). (2025). Skolutveckling i teori och praktik (2nd ed.). Gleerups Utbildning AB. ISBN: 9789151112336
    Book / Anthology
  • Levinsson, M. (2011). Utvecklingsledare på vetenskaplig grund: Spänningsfälten mellan evidensbaserad praktik och aktionsforskning. Pedagogisk forskning i Sverige, 16(4), 241-263.
    Journal
2. Placement 3

Reference literature

Course modules

1. Development Work
  • Forsten Seiser, A., & Karlefjärd, A. (2014). Aktionsforskning som förhållningssätt i en föränderlig omvärld. Kapet, 10(1), 58-73.
    Journal
  • Larsson, P., & Löwstedt, J. (2020). Strategier och förändringsmyter : ett organiseringsperspektiv på skolutveckling och lärares arbete (3rd ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144137490
    Book / Anthology
2. Placement 3
  • Frostenson, M., & Englund, H. (2021). Styrteknologier och differentiering av den professionella praktiken: exemplet lärare. Arbetsmarknad & Arbetsliv, 27(4), 49-67.
    Journal
  • Hofvendahl, J. (2006). Ibland har du nog lite problem i matte. Språkvård, 42(4), 8-13.
    Journal
  • Mattlar, J. (2025). Läromedel som didaktisk resurs : med läroboken i fokus (Första utgåvan). Stockholm: Natur & kultur. ISBN: 9789127466128
    Book / Anthology