or
Bibliography for:
Approved 24 Jun 2025

Professional Teaching and School Development (including 10 credits Placement) (APG2BC)

H3NEN (Autumn 2025, 50%, Day, Distance, Falun, Round 1, ORD)

Literature

Course modules

1. Development Work
  • Håkansson, J., & Sundberg, D. (2016). Utmärkt skolutveckling : forskning om skolförbättring och måluppfyllelse (1st ed.). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127141940
    Book / Anthology
  • Hirsh, Å., & Olin Almqvist, A. (Eds.). (2025). Skolutveckling i teori och praktik (2nd ed.). Gleerups Utbildning AB. ISBN: 9789151112336
    Book / Anthology
  • Levinsson, M. (2011). Utvecklingsledare på vetenskaplig grund: Spänningsfälten mellan evidensbaserad praktik och aktionsforskning. Pedagogisk forskning i Sverige, 16(4), 241-263.
    Journal
2. Placement 3
  • Gunnarsson, K., Planting Bergloo, S., Öhman, L. E., et al. (2021). Ämnesdidaktiska ingångar. In S. Ceder, K. Gunnarsson, S. Planting-Bergloo, L. E. Öhman, & A. Arvola Orlander (Ed.), Sexualitet och relationer – Att möta ett engagerande och föränderligt kunskapsområde i skolan ( pp. 131-145). Studentlitteratur.
    Chapter in book
  • Insulander, E., & Selander, S. (Eds.). (2023). Att bli lärare (Tredje upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147147489
    Book / Anthology
  • Lundström, U. (2018). Lärares professionella autonomi under New Public Managementepoken. Utbildning & Demokrati – tidskrift för didaktik och utbildningspolitk, 27(1), 33-59. DOI: 10.48059/uod.v27i1.1091
    Journal
  • Sveriges kommuner och regioner. (2017). Olika är normen: Att skapa inkluderande lärmiljöer i skolan. Stockholm: Sveriges kommuner och regioner. Retrieved from https://skr.se/download/18.583b3b0c17e40e3038449629/1642430257905/7585-522-6.pdf.
    Government publication
  • Sveriges lärare. (2020). Lärarnas yrkesetik. Lärarnas yrkesetiska råd. Retrieved from https://lararesyrkesetik.se/wp-content/uploads/2023/01/larares_yrkesetik_fickfolder_2023-01.pdf.
    Government publication

Reference literature

Course modules

1. Development Work
  • Carlgren, I. M. (2020). ). The knowledge machinery and claims in learning study as paedeutical research. International Journal for Lesson and Learning Studies, 9(1), 18-30.
    Journal
  • Forsten Seiser, A., & Karlefjärd, A. (2014). Aktionsforskning som förhållningssätt i en föränderlig omvärld. Kapet, 10(1), 58-73.
    Journal
  • Larsson, P., & Löwstedt, J. (2020). Strategier och förändringsmyter : ett organiseringsperspektiv på skolutveckling och lärares arbete (3rd ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144137490
    Book / Anthology
2. Placement 3
  • Frostenson, M., & Englund, H. (2021). Styrteknologier och differentiering av den professionella praktiken: exemplet lärare. Arbetsmarknad & Arbetsliv, 27(4), 49-67.
    Journal
  • Hofvendahl, J. (2006). Ibland har du nog lite problem i matte. Språkvård, 42(4), 8-13.
    Journal
  • Mattlar, J. (2025). Läromedel som didaktisk resurs : med läroboken i fokus (Första utgåvan). Stockholm: Natur & kultur. ISBN: 9789127466128
    Book / Anthology