1. Theories and Methods of Analysis in Linguistics
Björkvall, A. (2019). Den visuella texten: multimodal analys i praktiken (2nd ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144132747
Book / Anthology
Engblom, C. (2016). Prefabricated Images in Young Children’s Text-Making at School. Designs for Learning, 8(1), 37-47. DOI: 10.16993/dfl.70
Journal
Hammarberg, B. (2014). Constructions of comparison in Swedish: Quantitative dominance patterns in acquisition and use. Constructions, 1(5), 1-15. Retrieved from http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-111722.
Journal
Håkansson, D., & Karlsson, A. (Eds.). (2017). Varför språkvetenskap?: kunskapsintressen, studieobjekt och drivkrafter (1st ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144108902
Book / Anthology
Idevall Hagren, K., & Westberg, G. (2024). Kritisk diskursanalys : en språkvetenskaplig introduktion (1st ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144155791
Book / Anthology
Landqvist, M. (2019). Språkpolitiska inslag i kampen mot diskriminering. Språk och stil, NF 28 (2018), 176-202. DOI: 10.33063/diva-376239
Journal
Magnusson, J. (2018). Det diskursiva skrivandets funktion – en läromedelsanalys. Nordic Journal of Literacy Research, 4(0), 22-41. DOI: 10.23865/njlr.v4.960
Journal
Norrby, C. (2014). Samtalsanalys: så gör vi när vi pratar med varandra (3rd ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144088884
Book / Anthology
Ohlsson, C. (2018). Banken, kunden och pengarna: En diskussion av kritikens roll i en historisk undersökning av marknadsföringstexter och diskurser. In D. Wojahn, C. Seiler Brylla, & G. Westberg (Ed.), Kritiska text- och diskursstudier ( pp. 179-200). Huddinge: Södertörns högskola. Retrieved from http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:sh:diva-34677.
Chapter in book
Palmér, A. (2018). Kvantiteter i kvalitativt bedömda elevtexter – framtida verktyg för rättvis bedömning?. Acta Didactica Norge, 12(4), 1-23. DOI: 10.5617/adno.6357
• Woolf, Virginia. Ett eget rum.
• Zola, Émile. Krogen.
Text
Artiklar och/eller skönlitterära utdrag som görs tillgängliga på Canvas kan tillkomma.
Text
Dessutom läses gällande ämnesplaner/kursplaner, kunskapskrav och betygskriterier inom respektive skolform. Tillgängliga på: www.skolverket.se.
Text
3. Academic Writing
Blomström, V., & Wennerberg, J. (2015). Akademiskt läsande och skrivande (1st ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144092546
Book / Anthology
Collin, L. (2014). Nordistiska konferensabstrakt ur ett genreanalytiskt perspektiv. In J. Lindström et al. (Ed.), Svenskans beskrivning 33 (1st ed., pp. 30-39). Helsingfors: Finska, finskugriska och nordiska institutionen vid Helsingfors universitet. ISBN: 9789515101204
Chapter in book
Edberg, H. (2017). Vygotskij i skrivundervisningen. In A. Malmbjer (Ed.), Studenters skrivande i humaniora och samhällsvetenskap (1st ed., pp. 55-71). Huddinge: Södertörns högskola. ISBN: 9789187843914
Chapter in book
Gunnarsson, B. (2005). Icke-verbal representation i vetenskapliga artiklar. In B. Melander et al. (Ed.), Språk i tid. Studier tillägnade Mats Thelander på 60-årsdagen (1st ed., pp. 303-314). Uppsala: Institutionen för nordiska språk vid Uppsala universitet. ISBN: 9150618105
Chapter in book
Karlsson, O. (Ed.). (2017). Svenska skrivregler (4th ed.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147111497
Book / Anthology
Lycken Rüter, K. (2018). Liten insats, stor utväxling. In N. Larsson, & S. Parmenius Swärd (Ed.), Svenska: ett estetiskt ämne (1st ed., pp. 34-43). Stockholm: Svensklärarföreningen. ISBN: 9789127454286
Chapter in book
Malmbjer, A. (2017). Ett dialogiskt perspektiv på undervisning och skrivande. In A. Malmbjer (Ed.), Studenters skrivande i humaniora och samhällsvetenskap (1st ed., pp. 73-91). Huddinge: Södertörns högskola. ISBN: 9789187843914
Chapter in book
Malmbjer, A. (2017). Skriva i alla ämnen: En forskningsöversikt. In A. Malmbjer (Ed.), Studenters skrivande i humaniora och samhällsvetenskap (1st ed., pp. 13-53). Huddinge: Södertörns högskola. ISBN: 9789187843914
Chapter in book
Parmenius Swärd, S. (2018). ”Arbete med ämnesspecifika begrepp”. Språk-, läs- och skrivutveckling – Gymnasieskolan. Modul: att läsa och skriva text av vetenskaplig karaktär. Skolverket.
Text
Parmenius Swärd, S. (2018). ”Strategier för vetenskapligt förhållningssätt”. Språk-, läs- och skrivutveckling – Gymnasieskolan. Modul: att läsa och skriva text av vetenskaplig karaktär. Skolverket.
Text
Sigvardsson, A. (2016). ”Ungdomars intresse väcks av skrivande och samtidspoesi”, Svenskläraren 3, s. 22-23.
Sigvardsson, A. (2017). Poesiintresserade unga i Sverige. Educare - vetenskapliga skrifter, (2), 145-168. DOI: 10.24834/educare.2017.2.7
Journal
Sigvardsson, A. (2019). Don’t Fear Poetry! Secondary Teachers’ Key Strategies for Engaging Pupils With Poetic Texts. Scandinavian Journal of Educational Research, 64(6), 953-966. DOI: 10.1080/00313831.2019.1650823
Strömquist, S. (2019). Skrivboken: skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier (8th ed.). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789151102504
Book / Anthology
Svenska språknämnden. (2016). Språkriktighetsboken (2nd ed.). Malmö: NE. ISBN: 9789175130682
Book / Anthology
Därtill läses vetenskapliga artiklar motsvarande ca 150 sidor enligt undervisande lärares anvisningar.
Text
4. Swedish as a School Subject
Bommarco, B., & Parmenius Swärd, S. (2018). Läsning, skrivande, samtal: textarbete i svenska på gymnasiet (2nd ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144120805
Book / Anthology
Hultin, E. (2008). Gymnasiereformen och svenskämnets traditioner. Utbildning & Demokrati. Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, 17(1), 99-108.
Journal
Martinsson, B. (2018). Litteratur i skola och samhälle (1st ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144072197
Book / Anthology
Molloy, G. (2011). Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum (1st ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144059372
Book / Anthology
Nordmark, M. (2014). Digitalt skrivande i gymnasieskolans svenundervisning. En ämnesdidkatisk studie av skrivprocessen.. (Doctoral thesis, Örebro, Örebro, Örebro Studies in Education 45). Retrieved from https://www.avhandlingar.se/avhandling/804d3fc524/.
Thesis
Schleppegrell, M. J. (2004). language of schooling: a functional linguistics perspective (1st ed.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. ISBN: 080584676X
Winzell, H. (2018). Lära för skrivundervisning: en studie om skrivdidaktisk kunskap i ämneslärarutbildningen och läraryrket (1st ed.). Linköping: Linköpings universitet, Institutionen för kultur och kommunikation. ISBN: 9789176851791
Book / Anthology
Därtill läses ca 300 sidor i artiklar eller avhandling som väljs i samråd med undervisande lärare.
Text
Reference literature
Course modules
1. Theories and Methods of Analysis in Linguistics
Bergh Nestlog, E. (2019). Ämnesspråk. HumaNetten, (42), 9-30. DOI: 10.15626/hn.20194202
Journal
Carlgren, I. (2023). Vad kan den som kan? – (ämnes)kunnande som centralt forskningsobjekt i ämnesdidaktisk forskning. Forskning om undervisning och lärande, 11(3), 6-23. DOI: 10.61998/forskul.v11i3.18034
Journal
Holmberg, P., Karlsson, A., & Nord, A. (Eds.). (2019). Funktionell textanalys (2nd ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144131375
Book / Anthology
Lundin, K. (2015). Tala mera om språk: textgenomlysning med grammatiska redskap (1st ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144104249
Book / Anthology
Martinsson, B. (Ed.). (2024). Examensarbete i språk- och litteraturdidaktik (1st ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144161143
Book / Anthology
Rühlemann, C. (2019). Corpus linguistics for pragmatics: a guide for research [Electronic resource]. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429451072
E-book or PDF
Svensson, P. (2019). Diskursanalys (1st ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144130552
Book / Anthology
Östman, C. (Ed.). (2015). Det skönlitterära språket: tolv texter om stil (1st ed.). Stockholm: Morfem. ISBN: 9789198092240
Book / Anthology
2. Literature: Theories, Methods of Analysis and Didactical Perspectives
3. Academic Writing
Murray, R. (2020). Writing for academic journals (4th ed.). London: Open University Press/McGraw-Hill Education. ISBN: 9780335248407
Book / Anthology
4. Swedish as a School Subject
To improve our users’ experience, we use cookies on the du.se website for analytical purposes. By choosing to surf our website, you also accept the use of cookies.