or
Bibliography for:
Approved 24 Jun 2025

Physical Education and Health III for Teachers Students (GIH37S)

H3MRM (Autumn 2025, 100%, Day, Normal, Falun, Round 1, ORD)

Literature

Course modules

1. Health Pedagogy
  • Alfrey, L., O’Connor, J., Phillipson, S., et al. (2017). Attitudes of pre-service physical education teachers to healthism: Development and validation of the Attitude Towards Healthism Scale (ATHS). European Physical Education Review, 25(2), 424-437. DOI: 10.1177/1356336x17742665
    Journal
  • Quennerstedt, M. (2018). Healthying physical education - on the possibility of learning health. Physical Education and Sport Pedagogy, 24(1), 1-15. DOI: 10.1080/17408989.2018.1539705
    Journal
  • Antonovsky, A. (2005). Hälsans mysterium (2 uppl.). Stockholm: Natur och kultur. ISBN: 9127110273.
    Text
  • Graffman-Sahlberg, M. (2015). Fysisk hälsa som lärobjekt : en laborativ undervisningsmodell i idrott och hälsa (1st ed.). Stockholm: Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH. ISBN: 978-91-7000-150-5
    Book / Anthology
  • Larsson, H. (2016). Idrott och hälsa : i går, i dag, i morgon (1st ed.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147121960
    Book / Anthology
  • Huitfeldt, Å. (2015). Passar jag in? Nyanlända ungdomars möte med idrottsundervisningen.. (Licentiate thesis, Örebro Universitet, Örebro).
    Thesis
  • (2014). Health education : critical perspectives (1st ed.). London: Routledge. ISBN: 9780415815956
    Book / Anthology
  • Skolbarns hälsovanor i Sverige 2013/14 Grundrapport.
    Text
  • Ekblom -Bak m.fl. (2014). Svenskar rör sig för lite. Svensk idrottsforskning, 2(2), p. 2.
    Journal
2. Ball- and netgames
  • Grenier, M., & Kearns, C. (2012). The Benefits of Implementing Disability Sports in Physical Education. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 83(4), 23-27. DOI: 10.1080/07303084.2012.10598758
    Journal
  • Lundvall, S. (Ed.). (2023). Boll och bollspel i skolan : lek, lärande och rörelse (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147148059
    Book / Anthology
  • Halling, A., Ronglan, L. T., & Teng, G. (Eds.). (2009). Ballspill over grenser : skandinaviske tilnærminger til læring og utvikling (11th ed.). Oslo: Akilles. ISBN: 9788272862212
    Book / Anthology
  • Teng, G. (2013). Uppdrag samspel - en studie om elevers samspelskunnande i bollspel i ämnet idrott och hälsa. (Licentiate thesis, Göteborgs Universitet, Göteborg).
    Thesis
  • Griffin, L.L. & Richard, J-F. (2003) Using Authentic Assessment to Improve Students' Net/Wall Game Play. Teaching Elementary Physical Education. March..
    Text
  • McNeill, M. & Fry, J.M. (2003) Teaching Net/Wall Games in Elementmy Schools. Teaching Elementmy Physical Education. January. 22-26..
    Text
3. Working Environment, Ergonomics and Nutrition
  • Arbetsmiljöverket (2012a) Belastningsergonomi (AFS 2012:2). Arbetsmiljöverkets föreskrifter om belastningsergonomi och allmänna råd om belastningsergonomi. ( 44 s).
    Text
  • Arbetsmiljöverket (2017) Arbetsmiljön i skolan. (16 s.).
    Text
  • Sveriges kommuner & landsting (2018) Skol-OSA: Ett skolanpassat stödmaterial till Arbetsmiljöverkets föreskrifter om Organisatorisk och Social Arbetsmiljö (AFS 2015:4) (28 s.).
    Text
  • Arena skolinformation (2021) arbetsmiljö - så funkar det.
    Text
  • Myndigheten för arbetsmiljökunskap (2022) finns som pdf.
    Text
  • Enghardt Barbieri, H (2013). Synen på bra matvanor och kostråd- en utvärdering av Livsmedelsverket. Rapport nr 22. Sweden: Livsmedelverket, National Food Agency..
    Text
  • NNR (2023) Nordiska Näringsrekommendationer. Rekommendationer om näring och fysisk aktivitet. Livsmedelsverket. (79 s.)..
    Text
  • Rosen, M (2004). Mat och hälsa i undervisningen -skolan och lärarutbildningen. Rapport nr 13. Sweden: Livsmedelsverket..
    Text
  • Sepp, H., Hoijer, K & Wendin, K. (2016) Barns matvanor ur ett sensoriskt och pedagogiskt perspektiv. Rapport nr 11. Sweden: Livsmedelverket, National Food Agency..
    Text
  • Skolbarnshälsovanor i Sverige 2013/14 Grundrapport..
    Text
4. Movement, Rhythm and Dance
  • Arvidson, M., Engdahl, C., & Heikkinen, S. (Eds.). (2022). Hur kan vi förstå rörelse? : Labans rörelseramverk, sociologi och didaktik (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147145393
    Book / Anthology
  • Bardon, E. (2017). Koppla bort autopiloten : normkritiskt förhållningssätt i dansundervisning (1st ed.). Stockholm: Lärarförlaget. ISBN: 9789188149169
    Book / Anthology
  • Larsson, H. (2016): Idrott och hälsa: Igår, I dag I morgon Stockholm: Liber (333 s.)(valda delar 50 s.).
    Text
  • Mattsson, T. (2016). Expressiva dansuppdrag : utmanande läruppgifter i ämnet idrott och hälsa (Första upplagan). Malmö: Bokförlaget idrottsforum.org. ISBN: 9789185645237
    Book / Anthology
  • Nyberg, G., & Meckbach, J. (2017). Exergames ‘as a teacher’ of movement education: exploring knowing in moving when playing dance games in physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 22(1), 1-14. DOI: 10.1080/17408989.2015.1112778
    Journal

Reference literature

Course modules

1. Health Pedagogy
  • Litteratur om kvalitativ och kvantitativa metoder tillkommer.
    Text
2. Ball- and netgames
3. Working Environment, Ergonomics and Nutrition
  • Skolmåltiden – en viktig del av en bra skola, (2015) Livsmedelsverket, skolverket, finns som Pdf..
    Text
  • Abrahamsson, L. (Red.). (2013). Näringslära för högskolan : från grundläggande till avancerad nutrition (6 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147105205.
    Text
4. Movement, Rhythm and Dance