or
Bibliography for:
Approved 6 Nov 2025

Evaluation and School Development in Lower and Upper Secondary School (APG24S)

H3MJT (Autumn 2025, 100%, Day, Distance, Falun, Round 1, ORD)

Literature

  • Elvstrand, H., & Lago, L. (2022). Elevers delaktighet: Ett sätt att utmana och utveckla aktionsforskning i skolan?. Forskning & förändring, 5(1), 25-45. ISSN: 2535-5279
    Journal
  • Englund, H., & Frostenson, M. (2021). Styrteknologier och differentiering av den professionella praktiken : Exemplet lärare. Arbetsmarknad & Arbetsliv, 27(4), 49-67. ISSN: 1400-9692
    Journal
  • Holmqvist Olander, M., & Nyberg, E. (2014). Learning Study Guided by Variation Theory: Exemplified by Children Learning to Halve and Double Whole Numbers. Journal of Research in Childhood Education, 28(2), 238-260. DOI: 10.1080/02568543.2014.884030
    Journal
  • Håkansson, J., & Sundberg, D. (2016). Utmärkt skolutveckling : forskning om skolförbättring och måluppfyllelse (Första utgåvan, första tryckningen). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127141940
    Book / Anthology
  • Hirsh, Å., & Olin Almqvist, A. (Eds.). (2025). Skolutveckling i teori och praktik (Andra upplagan). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789151112336
    Book / Anthology
  • Jägerskog, A., Tväråna, M., Björklund, M., et al. (2024). Samhällsfrågor bortom punkterna - elevers resonerande utifrån punktdiagram i samhällskunskap. Acta Didactica Norden, 18(2), p. 28. DOI: 10.5617/adno.11369
    Journal
  • Insulander, E., & Selander, S. (Eds.). (2023). Att bli lärare (Tredje upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147147489
    Book / Anthology
  • Valbara artiklar samt referensmaterial presenteras i kurshandboken alternativt i kursrummet.
    Text

Reference literature

  • Blomström, V., & Wennerberg, J. (2021). Akademiskt läsande och skrivande (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144151045
    Book / Anthology