or
Bibliography for:
Approved 15 Aug 2025

Epistemology and Educational Research for Teachers in Primary School Years 4-6 (APG245)

H3MCM (Autumn 2025, 100%, Day, Normal, Falun, Round 1, ORD)

Literature

  • Alvunger, D., & Wahlström, N. (Eds.). (2018). Evidensbaserade skolan: svensk skola i skärningspunkten mellan forskning och praktik (Första utgåvan). Stockholm: Natur & kultur. ISBN: 9789127817616
    Book / Anthology
  • Aminoff, C. (2021). Skrifspråkliga handlingar i förskoleklass och årskurs 1. (Doctoral thesis, Linköpings universitet, Linköping, Linköping Studies in Behavioural Science 235).
    Thesis
  • Dimenäs, J. (2020). Vetenskap och beprövad erfarenhet : forskningsmetodik för förskollärar- och lärarprofessionen (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147129188
    Book / Anthology
  • Ejlertsson, G. (2019). Enkäten i praktiken : en handbok i enkätmetodik (Fjärde upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144131443
    Book / Anthology
  • Fejes, A., & Thornberg, R. (Eds.). (2024). Handbok i kvalitativ analys (4th ed.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147150298
    Book / Anthology
  • Larsen, A. K. (2018). Metod helt enkelt : en introduktion till samhällsvetenskaplig metod (Andra upplagan). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789151100111
    Book / Anthology
  • Mikkonen, S., & Lundqvist, C. (2024). Hur gör vi det osynliga synligt?. ATENA Didaktik, 6(1), 1-12. DOI: 10.3384/atena.2023.5187
    Journal
  • Skolverket. (2020). Att ställa frågor och söka svar : samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet (Första upplagan). Stockholm: Skolverket. ISBN: 9789175593517
    Book / Anthology
  • Svensson, P. (2015). Teorins roll i kvalitativ forskning. In G. Ahrne, & P. Svensson (Ed.), Handbok i kvalitativa metoder ( pp. 208-219). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147112241
    Chapter in book
  • Thurén, T. (2019). Vetenskapsteori för nybörjare (3rd ed.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147127788
    Book / Anthology
  • van Bommel, J., Palmér, H., & Ebbelind, A. (2024). Division i förskoleklassen genom problemlösning och problemformulering. Forskning om undervisning och lärande, 12(2), 68-84. ISSN: 2001-6131
    Journal
  • Vetenskapsrådet. (2024). God forskningssed. Stockholm: Vetenskapsrådet.
    Government publication
  • Vinterek, M. (2008). Elevers textläsning - en undersökning med hjälp av enkäter. In C. Rönnqvist, & M. Vinterek (Ed.), Se skolan - Forskningsmetoder i pedagogiskt arbete ( pp. 13-25). Umeå: Umeå universitet.
    Chapter in book
  • Walldén, R. (2022). ”Räknas detta också som text?” Lässtrategier i ett ämnesintegrerat arbete med läromedelstexter. Utbildning och lärande, 16(1), 27-50.
    Journal