
Personlig presentation av Sara Irisdotter Aldenmyr
Professor Educational Work, Educational Work
Research projects
Publications
- Ethical and Care-Oriented, but Still Psychological and ‘At Risk’ : Teachers’ Constructions of Young People’s transition from School to Society, Part of: Youth on the Move, Helsinki University Press, 2020. Chapter of book. .
- Den otillräckliga läraren?, Part of: Perspektiv på skolans problem, Studentlitteratur AB, 2020. Chapter of book. .
- Värdefulla, meningsfulla lärare : Ett slag för otillräcklighetens etik och utbildningsvetenskapens olika ansikten, Utbildning och Demokrati, 2020, Vol. 29, No. 2, 5-27. Article. .
- Läraren och yrkesetiken : Principer, värden och förhållningssätt i förskolans och skolans vardag, Studentlitteratur AB, 2018. .
- Introduktion, Utbildning och Lärande / Education and Learning, 2018, Vol. 12, No. 1, 5-6. Article. .
- Samverkan mellan hem och skola : Etiska utmaningar och möjligheter, Part of: Föräldrasamverkan, Studentlitteratur AB, 2017. Chapter of book. .
- Lärare blir till i talet om demokrati i SO-undervisning, Nordidactica, 2017, No. 2, 75-99. Article : refereed. .
- Konstruktioner av samhällsorienterade ämnen i historiedidaktisk belysning, Part of: SO-undervisning på mellanstadiet, Gleerups Utbildning AB, 2016. Chapter of book. .
- The inward turn in therapeutic education : an individual enterprise promoted in the name of the common good, Pedagogy, Culture & Society, 2016, Vol. 24, No. 3, 387-400. Article : refereed. .
- The therapeutic trend in youth education : A question of finding one’s ‘innermost’ in order to become more qualified collective beings in society – Sweden as a case, NERA 2016 Social Justice, Equality and Solidarity in Education : 2016. Conference paper : refereed. .
- What values, whose perspective in social and emotional training? : A study on how ethical approaches and values may be handled analytically in education and educational research, Ethics and Education, 2016, Vol. 11, No. 2, 141-158. Article : refereed. .
- Att undervisa om rätt och orätt : etiska begrepp som utgångspunkt för undervisning i religionskunskap, Part of: Religions, livsåskådningar och etik, Gleerups Utbildning AB, 2016. Chapter of book. .
- SO-undervisning på mellanstadiet : Forskning och praktik, Gleerups Utbildning AB, 2016. .
- Inledning : Samhällsorienterande ämnen för mellanåren, Part of: SO-undervisning på mellanstadiet, Gleerups Utbildning AB, 2016. Chapter of book. .
- Avslutning, Part of: SO-undervisning på mellanstadiet, Gleerups Utbildning AB, 2016. Chapter of book. .
- Etiska dimensioner i systematiskt arbete med fostran och mentalt välmående, Part of: Sociala relationer, värdegrund och lärarprofessionalitet, Gleerups Utbildning AB, 2015. Chapter of book. .
- A Therapeutic Health Turn in Education - a case for Religiolus Education? : Investigating the use of joint value concepts in two discursive contexts in Swedish youth education, 2015. Conference paper : refereed. .
- Recension av "Det postekulära klassrummet. Mot ett vidgat religionskunskapsbegrepp" (red Thalén och Carlsson, 2015), Föreningen Lärare i Religionskunskap (FLR), 2015. .
- The struggling concept of social issues in social studies : a discourse analysis on the use of a central concept in syllabuses for social studies in Swedish upper secondary school, Journal of Social Science Education, 2015, Vol. 14, No. 1, 6-18. Article : refereed. .
- Hyfs, hälsa och gemensamma värden : Studie av skolans komplexa värdegrunds- och fostransuppdrag, Gleerups Utbildning AB, 2014. .
- Tema: Att undervisa om mänskliga rättigheter, Föreningen Lärare i Religionskunskap, 2014. .
- Terapeutisering av skolan, Part of: Hyfs, hälsa och gemensamma värden, Gleerups Utbildning AB, 2014. Chapter of book. .
- Vem blir läraren?, Part of: Hyfs, hälsa och gemensamma värden, Gleerups Utbildning AB, 2014. Chapter of book. .
- Constructions of Ethical Truths while Teaching Values and Social Norms, 2014. Conference paper : refereed. .
- Etisk aktör eller solitär reaktör? : Om etisk otydlighet i manualbaserat värdegrundsarbete, Utbildning och Demokrati, 2013, Vol. 22, No. 1, 85-107. Article : refereed. .
- Legitimizing socio-emotional activities, 2013. Conference paper : refereed. .
- Being a Democratic Citizen in the Age of the Therapeutic Culture, 2013. Conference paper : refereed. .
- Pedagogiskt ledarskap för meningsfullt mångfaldsfrämjande : en pilotstudie om studenters möte med etiska och normkritiska perspektiv, 2013. Conference paper. .
- Handling Challenge and Becoming a Teacher : An analysis of teachers' narration about Life Competence Education, Teachers and Teaching, 2013, Vol. 19, No. 3, 344-357. Article : refereed. .
- Recognition and Distance in Therapeutic Education : A Swedish case study on ethical qualities within Life Competence Education, Ethics and Education, 2013, Vol. 8, No. 2, 140-152. Article : refereed. .
- Taking Care of Problems or navigating problematic Discourses?, 2013. Conference paper : refereed. .
- Worries and possibilities in active citizenship : Three Swedish educational contexts, Education, Citizenship and Social Justice, 2012, Vol. 7, No. 3, 255-270. Article : refereed. .
- Moral Aspects of Therapeutic Education : A case study of Life Competence Education in Swedish Education, Journal of Moral Education, 2012, Vol. 41, No. 1, 23-37. Article : refereed. .
- “Thera-Teachers” And “Not-Yets” : Implications Of The Current Trend Of Therapeutic Education?, 2012. Conference paper : refereed. .
- Plikt att delta! : Skolplikten i etisk belysning utifrån individens, gemenskapens och det delade ansvarets perspektiv, Part of: Utbildningsvetenskapens kärna, Gleerups Utbildning AB, 2011. Chapter of book. .
- Life Skill Education and the Challenge to Care Professionally : Part of the symposia: Life Skill Education - an emerging subject with no direction, 2011. Conference paper : refereed. .
- Risk and Opportunities in Face-to Face Meetings. Empowering Students as Active Citizens in Neo Liberal Times, Active Citizenship in Neo Liberal Times : 2010. Conference paper : refereed. .
- Lärarprofession och arbete med livskunskap i skolan. : En fallstudie på en grundskola som arbetarmanualstyrt i livskunskap, Utbildning och Demokrati, 2010, Vol. 19, No. 2, 39-57. Article : refereed. .
- Teacher Identity and the Marketizised Society : Discursive Constructions in Teachers’ Discussion Groups, Journal of Social Science Education, 2010, Vol. 9, No. 3, 68-76. Article : refereed. .
- Förvaltningsarbete för mångfald och konkurrens : En studie av den kommunala skolförvaltningens ansvar att främja mångfald i den konkurrensutsatta grundskolan, Educare, 2010, No. 1, 31-52. Article : refereed. .
- Etik i professionellt lärarskap, Gleerups Utbildning AB, 2009. Book. .
- Yrkesetik för lärare och behovet av professionsförankring, Pedagogisk forskning i Sverige, 2009, Vol. 14, No. 3, 212-229. Article : refereed. .
- Mångfald och marknad : Om möjligheterna att främja mångfald och demokrati inom en marknadsorienterad skola, Pedagogisk forskning i Sverige, 2008, Vol. 13, No. 3, 161-175. Article : refereed. .
- Recension av ’När marknaden kom till förorten' : Valfrihet, Konkurrens och symboliskt kapital i mångkulturella områdens skolor, 2008. .
- Det privata livet och den gemensamma skolan : Diskursetisk diskussion kring skolans hantering av privatlivsfrågor i ett pluralistiskt, marknadiseratsamhälle, Utbildning och Demokrati, 2007, Vol. 16, No. 3, 53-71. Article : refereed. .
- Mellan tradition, demokrati och marknad : En analys av lärares identitetskonstruktion, i samtal kring etiska frågor i läraryrket, HLS Förlag, 2006. Doctoral thesis. .