Brädspel och lärandepaket

Vill du ge dina studenter möjlighet att närma sig hållbarhetsfrågorna på ett sätt som skapar engagemang och interaktion? Då har du som lärare tillgång till ett antal olika lärandepaket innehållande inspelade föreläsningar, inlämningsuppgifter samt seminarier där man använder brädspel.

Studenter i ett klassrum som spelar brädspelet Dilemma.
Jon-Erik Dahlin

Att använda brädspel som lärandeverktyg kan vara ett bra sätt att närma sig det multidisciplinära ämnesområdet hållbar utveckling. Brädspel ger möjlighet att uppleva simulerade, komplexa situationer och ger studenter tillfälle att öva kritiskt tänkande, samarbete, förhandling, problemlösning och konkurrens. De brädspel du kan läsa om nedan är specifikt utvecklade för lärande för hållbar utveckling på högskolenivå.

Du som är lärare vid Högskolan Dalarna har tillgång till fem ”lärandepaket” där brädspel används. I varje lärandepaket ingår förberedelsematerial (inspelade föreläsningar, inlämningsuppgift), ett seminarium (som genomförs med brädspelet), uppföljningsuppgift samt lärarhandledning. Hela lärandepaketet är tänkt att motsvara cirka 0,5 högeskolepoäng, men materialet kan användas flexibelt, du kan ta bort delar eller lägga till eget material. Utbildningsmaterialet kan även användas fristående, utan brädspelet. Materialet tillhandahålls genom ett utbildningsföretag (Snowflake Education) och lärandepaketen har följande rubriker:

  • Perspektiv och värderingar: Genom detta lärandepaket får studenterna grundläggande kunskap om hållbar utveckling och FN:s globala mål, samt får reflektera över dilemman som kopplar till den egna ämnesdisciplinen.
  • Konstruktiv debatt: Studenterna får genom detta lärandepaket retoriska verktyg och fördjupad träning i att argumentera samt möta kontroversiella åsikter.
  • Jordens klimat och klimatförändringar: Genom detta lärandepaket får studenterna lära sig mer om jordens klimatsystem och hur klimatforskningen kan kommuniceras till olika målgrupper.
  • Systemtänkande: Lärandepaketet ger en introduktion till komplexa system och grundläggande principer inom systemdynamik och studenterna får förståelse för begrepp som feedbackloopar, tipping points och systemresiliens.
  • Livscykeltänkande och cirkulär ekonomi: Genom detta lärandepaket får studenterna reflektera över materialhantering i dagens samhälle. Fokus ligger på koncept såsom kritiska material, resurshantering och cirkulär ekonomi, snarare än specifik materialvetenskap.

Läs mer om lärandepaketen (www.snowflakeeducation.com)

Läs mer om de olika spelen och hur du bokar dem

Allt lärandematerial, både brädspelen och det digitala materialet, finns tillgängligt på både svenska och engelska. Om du är intresserad av att utforska materialet, prova brädspelen eller få ett demo-konto för plattformen med det digitala undervisningsmaterialet, kontakta i första hand Johan Heier (se under Kontakt).

 

Senast granskad:
Kontakt
Johan Heier
Universitetsadjunkt energi och miljöteknik
Anton Grenholm
Samordnare för miljö- och hållbarhetsfrågor
Senast granskad: