Forskningsprojekt: Gender school, Om ett partnerskapsarbete med jämställdhets- och diskrimineringsproblematik inom arbetslivet - En utvärderande studie av ett Utvecklingspartnerskap (UP) inom Equal

Projektledare
Deltagare
Mats Lundgren
Ina von Schantz Lundgren
Projektperiod
-
Projektstatus
Avslutat
Beskrivning
Utvecklingspartnerskapet Gender School har varit uppdelat i två huvuddelar. Den ena har utgjorts av en kartläggning och analys av s.k. Brytprojekt. Syftet var att ta tillvara erfarenheter, till exempel i fråga om använda metoder och vilka resultat som hade uppnåtts inom dessa projekt, för att sedan på bred front sprida resultaten. Den andra delen av Gender School har utgjorts av sex olika delprojekt som i olika avseenden har rört att utveckla metoder för ökad jämställdhet och minskad diskriminering i arbetslivet.

Studien syftar till att beskriva och tolka de processer, resultat och erfarenheter som verksamheten inom partnerskapet Gender School har gett upphov till. Ambitionen är i första hand att resultatet skall vara kunskapsgenererande i betydelsen att erfarenheterna kan bidra till att öka kunskaperna och medvetenheten om de processer som bidrar till att skapa ojämställda och diskriminerande förhållanden i arbetslivet, d.v.s. att resultatet
av de olika delprojekten kan blottlägga några av de mekanismer som bidrar till en segregerad arbetsmarknad. En annan ambition är att undersöka hur ett partnerskap arbetar och fungerar, d.v.s. vilka för- respektive nackdelar som är möjliga att utkristallisera från detta partnerskap.
Nyckelord
Arbetsmarknad, diskriminering, genus, kön, rekrytering, karriär, brytprojekt
Forskningsprofil
Lärande och socialiseringsprocesser
Ämne
Pedagogik
Finansiärer
Publikationer