Kursplan

Grafisk design och profilering

Kurskod
GGT226
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Grafisk teknologi (GTO)
Ämnesgrupp
Medieproduktion
Utbildningsområde
Tekniska området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2018-04-05.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2018-06-01.
Nedlagd
2019-05-07

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
Kunskap och förståelse

  • definiera och använda termer inom visuell kommunikation, grafisk design och profilering samt semiotik
  • använda grundläggande kommunikationsteorier för att analysera och förklara visuell kommunikation
  • visa grundläggande förståelse för de färgsystem som används inom grafisk produktion och dess begränsningar
  • redogöra för för- och nackdelar med vektor- respektive pixelbaserade bilder

Färdighet och förmåga

  • genomföra research som ligger till grund för skapandet av en grafisk design eller redesign genom en iterativ designprocess
  • skapa ändamålsenliga grafiska profilprogram och motivera val och prioriteringar
  • kritiskt granska och utvärdera grafiska profilprogram utifrån deras sammanhang
  • nyttja programvaran Adobe Illustrator i sitt design- och illustrationsarbete

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera kring den egna upplevelsen av och teorierna kring den kreativa processen
  • identifiera etiska frågor rörande informationsdesign, bland annat innefattandes dess inkluderande och exkluderande potential

Innehåll

Kursen kretsar kring den grafiska designen som uttrycksmedel, och att utveckla studentens förmåga att behärska detta uttrycksmedel.

Kursens innehåll bottnar i att teoretiska kunskaper omsätts i praktiken och en större del av kursens examinationsmoment utgörs av just praktiska designuppgifter. Genom en iterativ designprocess tränas studenten i att skapa nya eller redesigna befintliga grafiska profiler och att utvärdera grafiska profiler baserade på bland annat tekniska krav, organisationens varumärke och dess identitet och image.

Genom att behärska teorier kring den kreativa processen, nyttja skissteknik och kunna skapa illustrationer och symboler i modern illustrationsprogramvara underlättas och genomförs designarbetet. Studenten reflekterar kring sin egen kreativa process och medvetandegör sitt förhållande till den (såsom de egna kvalitetskraven, källor till inspiration och förhållandet till kritik).

Kursen berör vikten av research för att kartlägga målsättningen med den grafiska formgivningen. Därutöver behandlar kursen teorier och modeller inom kommunikation, bland annat Shannon-Weavers kommunikationsmodell, gestaltlagarna och grundläggande semiotikbegrepp. Metoder för att utvärdera och förbättra en grafisk formgivning berörs, vilka studenten även använder för att optimera sin design.

I kursen identifieras och behandlas etiska frågor rörande informationsdesign. Begrepp som universell design, inkluderande design, diskriminering och tillgänglighet berörs.

I kursen berörs även skillnaden mellan vektorbaserad och pixelbaserad grafik samt bildupplösningens betydelse vid bildåtergivning. Färgmodellerna CMYK, RGB och dekorfärger behandlas.

Terminologin inom området diskuteras och kontrasteras aktivt för att studenten ska kunna benämna sin egen arbetsprocess och design, och i förlängningen även självständigt tillgodogöra sig ytterligare kunskaper inom området.

Examinationsformer

Kursen examineras genom
  • skriftlig salstentamen (1,5 hp)
  • inlämningsuppgifter, seminarier och workshops (5 hp)
  • skriftlig inlämningsuppgift (1 hp)

Arbetsformer

Föreläsningar, lektioner samt obligatoriska seminarier och workshops.

Betyg

Som betygsskala används U, 3, 4, 5.

Inlämningsuppgift U, G.
Slutbetyget på kursen sätts efter en samlad bedömning av examinator.

Förkunskapskrav

  • Områdesbehörighet 5/A5 samt Engelska B/Engelska 6 eller motsvarande kunskaper.

Övrigt

Bedömningar av respektive prestation sker endast under den tidsperiod som framgår av presenterad studiehandledning.

Ersätter GT1041.