Kursen har inga tillfällen inplanerade just nu
- Sök andra utbildningar
- Kontakta oss om du har frågor: support@du.se.
Kursens mål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
Kunskap och förståelse
- definiera och använda termer inom visuell kommunikation, grafisk design och profilering samt semiotik
- använda grundläggande kommunikationsteorier för att analysera och förklara visuell kommunikation
- visa grundläggande förståelse för de färgsystem som används inom grafisk produktion och dess begränsningar
- redogöra för för- och nackdelar med vektor- respektive pixelbaserade bilder
Färdighet och förmåga
- genomföra research som ligger till grund för skapandet av en grafisk design eller redesign genom en iterativ designprocess
- skapa ändamålsenliga grafiska profilprogram och motivera val och prioriteringar
- kritiskt granska och utvärdera grafiska profilprogram utifrån deras sammanhang
- nyttja programvaran Adobe Illustrator i sitt design- och illustrationsarbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera kring den egna upplevelsen av och teorierna kring den kreativa processen
- identifiera etiska frågor rörande informationsdesign, bland annat innefattandes dess inkluderande och exkluderande potential